جمعه, ۲۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

60333357_2179407538802143_199528383682445312_o

غنی: تأخیر در اعلام نتیجۀ انتخابات فاجعه بود

15 May 2019

نمایندگان جدید ولایات کابل و پکتیا در مجلس، قبل از ظهر امروز در ارگ ریاست جمهوری مراسم تحلیف‌ را بجا آوردند.

رییس‌جمهور غنی در این مراسم گفت: ۲۸ میزان روز حماسۀ ملی ما بود که مردم افغانستان به هیچ تهدیدی سر خم نکرده و با تمام قوت نمایندگان خود را انتخاب کردند، این روز در تاریخ مردم‌سالاری افغانستان، به خط زرین نوشته خواهد شد.

او تصریح کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان باشهامت و فداکاری‌های شان ثابت ساختند که محافظین اصلی قانون اساسی و نظام مردم‌سالار هستند و همچنان به‌روح شهدای امنیتی و دفاعی، نامزدان ولسی‌جرگه، مردم ملکی و تمام شهدای راه آزادی، اتحاف دعا نمود.

آقای غنی گفت که ادارات ملکی افغانستان به‌صورت اساسی بی‌طرفی‌شان را در انتخابات حفظ کردند و امید است که بی‌طرفی ریاست‌جمهوری و نهادهای دولتی برای‌تان ثابت شده باشد. وی افزود: تعهد من این بود که انتخابات از آن مردم افغانستان است و هر‌نامزدی که رای آن‌ها را بدست بیاورد، باید وکیل شود و به شکل بهتر از آنان نمایندگی نماید.

اشرف غنی تاخیر در اعلان نتایج انتخابات مجلس نمایندگان را که در اثر بی‌کفایتی در مدیریت قبلی کمیسیون‌های انتخاباتی صورت گرفت، فاجعۀ در تاریخ نظام‌های مردم‌سالار خواند و بر جلوگیری از این گونه فاجعه در آینده، تاکید ورزید.

رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان متذکره گفت: تکمیل‌شدن مجلس نمایندگان را برای شما، مردم کابل، پکتیا و تمام افغانستان تبریک می‌گویم. پس از این، شما با توان خود بالای وظایف کلیدی تان تمرکز کنید و اعتماد مردم افغانستان را حفظ نمایید.

آقای غنی گفت که عدم موجودیت نمایندگان مردم ولایت غزنی یک خلاء می‌باشد و انتخابات پارلمانی در آن ولایت یکجا با انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی، برگزار خواهدشد. وی افزود: این یک ضرورت است که تمام افغان‌ها بر اساس رای شان به‌شکل عادلانه در انتخابات دوره‌ی هفدهم پارلمان سهم داشته باشند.

رئیس‌جمهور غنی گفت که به‌عنوان رئیس دولت، سه قوۀ برای من ارزش حیاتی و برابر دارند و در هماهنگی و همکاری قوای سه‌گانه پیشرفت افغانستان نهفته است.

او گفت: امید است تا دوره‌ی هفدهم شورای ملی، برای افغان‌ها دورۀ روشن باشد. وی از استاد سرور دانش معاون دوم ریاست‌جمهوری تشکر کرده، گفت که بیش از ۴۰۰ قانون و مقرر تصویب شده و تهداب واضح حقوقی پیشرفت، گذاشته شده است.

رئیس‌جمهور همچنان از نمایندگان مردم در مجلس خواست تا به قوانینی که برای‌شان فرستاده می‌شود، به‌خصوص تجدید در قانون انتخابات، توجه نمایند.

رئیس‌جمهور غنی از عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور به‌خاطر مدیریت اصلاحات در انتخابات تشکرکرد و خطاب به نمایندگان گفت که مسئله حوزه های انتخاباتی و نمایندگی عادلانه، موضوعاتی اند که شما بالای آن بحث خواهید کرد و اعتماد مردم افغانستان باید احیا گردد.

رئیس‌جمهور کشور گفت که رای مردم به شکل اساسی سرنوشت‌ساز است و پس از شمارش آرای شفاف مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، نتایج آن به زودی به مردم افغانستان اعلان می شود.

وی افزود که با نمایندگان پارلمان به شکل زون‌وار دیدار خواهد کرد و طرح‌های مناسب آنان در مسایل انکشافی، اقتصادی و موارد دیگر را استماع خواهد نمود.

انتخابات پارلمانی، کابل، تحلیف، اجمل رحمانی، تجار، ثروت، پول،