جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FsQWHksWcAAqhSL

محکومیت گستردۀ بازداشت چهرۀ اصلی کارزار آموزش دختران در کابل

28 March 2023

نیروهای طالبان، مطیع‌الله ویسا، فعال مدنی و چهرۀ اصلی کارزار آموزش دختران را در کابل بازداشت کرده‌اند.
به گزارش کشورنیوز، آقای ویسا با راه‌اندازی نشست‌ها و گردهمایی‌های پی‌هم با تصمیم طالبان دربارۀ بستن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران مخالفت کرده بود.
به‌دنبال اعتراض سراسری به بازداشت مطیع‌الله ویسا، نیروهای طالبان به خانۀ وی در کابل یورش برده و دو برادرش را با خود برده‌اند و برخورد توهین‌آمیز با مادرش داشته‌اند.
عطاالله ویسا، برادر مطیع‌الله ویسا گفت که نیروهای طالبان خانۀ آن‌ها را محاصره کرده و تلیفون‌ها ویسا را با خود برده اند و کتابخانه را زیر و رو کرده اند.


او گفت که از مبارزه در راستای تعلیم و تربیه فرزندان کشور دست بر نمی‌دارند.
بازداشت مطیع الله ویسا با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی روبرو شده است.
سازمان عفو بین‌الملل از طالبان خواست که فورا ویسا را آزاد سازند. عفو بین‌الملل گفت که ویسا به طور مسالمت‌آمیز در راستای حق آموزش و تحصیل دختران مبارزه می‌کرد.
دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در کابل در اعلامیه‌یی گفت که رژیم حاکم باید دلایل دستگیری و محل نگه‌داری وی را روشن سازند. رافالا یدیس، سرپرست دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا بازداشت ویسا را تکان‌دهنده خوانده است.
او در توییتی نوشت که ویسا مردی است که کشورش را دوست دارد و برای آموزش کار می‌کند.
ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ حقوق بشر سازمان ملل در افغانستان هم با ابراز نگرانی دربارۀ بازداشت این فعال مدنی گفته است که در درجه اول امنیت ویسا مهم است و همه‌ی حقوق وی باید رعایت شود.
ویسا در بخش دسترسی کودکان به آموزش فعالیت دارد و بنیاد تحت رهبری وی، موسوم به «راه قلم» در برخی از مناطق دوردست مکاتب سیار ایجاد می‌کند.
طالبان هنوز در مورد دلیل بازداشت مطیع‌الله ویسا و برادرانش چیزی نگفته‌اند.
ویسا در بخش دسترسی کودکان به آموزش فعالیت دارد و بنیاد تحت رهبری وی، موسوم به «راه قلم» در برخی از مناطق دوردست مکاتب سیار ایجاد می‌کند.

آموزش دختران,بازداشت,دانشگاه,طالبان,عطا الله ویسا,مبارزه مدنی,مطیع الله ویسا,مکتب