یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

5cd0f92fc6a7f

مسألۀ خروج نیروهای امریکایی گفت‌وگوهای صلح را به بن‌بست کشانده است

07 May 2019

 

در چهارمین روز از مذاکرات صلح نمایندگان طالبان با نماینده امریکا در دوحه قطر، دو طرف نتوانستند بر سر زمان خروج نیروهای نظامی امریکا و ناتو از افغانستان به نتیجه برسند و مذاکرات بی‌نتیجه متوقف شد. به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از اسوشیتدپرس، امریکا برای خروج نیروهایش از افغانستان یک سال و نیم زمان می‌خواهد اما طالبان 6 ماه زمان برای آغاز خروج این نیروها را مناسب می‌داند.

دیروز دوشنبه مذاکرات صلح افغانستان که در دوحه قطر با حضور نمایندگان طالبان و زلمای خلیل زاد نماینده امریکا در امور افغانستان در حال برگزاری بود، متوقف شد و برخی منابع علت این وقفه را آغاز ماه مبارک رمضان اعلام کردند؛ اما سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه به رسانه‌ها گفت، علت توقف مذاکرات اختلاف نظری است که دو طرف بر سر زمان خروج نیروهای نظامی امریکا و ناتو از افغانستان دارند. برخی مقامات طالبان که در جریان مذاکرات قرار دارند پیشتر به اسوشیتدپرس گفته بودند که امریکا یک سال و نیم زمان می‌خواهد تا 14هزار نظامی خود را از افغانستان خارج کند در حالی که طالبان خواستار خروج فوری این نیروهاست و می‌گوید، این فرآیند باید از 6 ماه دیگر آغاز شود.

با وجود این، سهیل شاهین از روند مذاکرات 4 روزه در دوحه ابراز رضایت کرد و گفت، شکاف‌ها بین دو طرف بر سر زمان خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان کمتر از گذشته شده و طالبان اعلام کرده در صورت خروج نیروهای امریکایی، حاضر است که به امریکا تضمین‌های امنیتی لازم را بدهد. این در حالی است که تا لحظه تنظیم گزارش، سفارت امریکا در کابل یا خلیل زاد در‌باره مذاکرات دوحه و علت توقف آن اظهارنظر نکرده بودند اما خلیل زاد پیشتر بارها گفته بود، زمان خروج نیروهای ناتو و امریکا از افغانستان تنها مسأله در مذاکرات است. امریکا از طالبان تضمین می‌خواهد که افغانستان هرگز به یک مأمن تروریستی تبدیل نشود. همچنین امریکا خواستار این است که طالبان با دولت کابل مذاکرات مستقیم داشته باشد.

بنا بر فایل صوتی ای که سهیل شاهین برای اسوشیتدپرس فرستاده، در مذاکرات 4 روزه دوحه هر دو طرف پیشنهادهای جدیدی را برای خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان ارائه کرده‌اند اما برای رسیدن به توافق نهایی هنوز نیاز به گفت‌و‌گو است.

جدول خروج، امریکا، طالبان، شش ماه، یک سال، دوحه، خلیل زاد، شاهین