یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

60232720_2348540678572127_926648883558219776_o

موافقت مشروط رییس اجرایی به پیشنهاد نامزدان ریاست‌جمهوری

13 May 2019

رییس اجرایی حکومت افغانستان، به‌گونۀ مشروط با پیشنهاد نامزدان ریاست جمهوری دربارۀ جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی موافقت کرد.

رییس اجرایی حکومت امروز(23 ثور) در جلسۀ شورای وزیران با اشاره به پیشنهادهای برخی نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری در زمینۀ جلوگیری از استفاده از امکانات دولتی در کمپاین‌ها گفت: «تشویش‌هایی نزد کاندیدان وجود دارد که یک بخش آن با اجراآتی که صورت گرفته قابل حل است.  بخش دوم استفاده از امکانات دولتی است. تعهد من این است که با هر نوع طرحی‌که استفاده از امکانات دولتی را محدود بسازد و مانع شود، موافقه خواهم کرد. البته با درنظرداشت این‌که اجراآت حکومت و حکومت‌داری متوقف نشود.»

این اظهارات درحالی صورت می‌گیرد که نامزدان ریاست جمهوری، پس از اول جوزا، خواستار تشکیل حکومت سرپرست شدند و گفتند که رییس‌جمهور طبق قانون اساسی باید کنار برود. نامزدان ریاست جمهوری مدعی دیروز در اعلامیه‌یی گفتند که رییس جمهوری از امکانات دولتی استفاده می‌کند. به باور آنان، رییس جمهور تعهدی به برگزاری انتخابات شفاف ندارد و باید یک حکومت سرپرست انتخابات را مدیریت کند.

 اما رییس اجرایی تلویحاً با این پیشنهاد مخالفت کرد. به گفتۀ او، پیشنهادها نباید کار حکومت داری و ارایۀ خدمات را تعطیل کند.

 عبدالله عبدالله در بخشی از صحبت‌هایش گفت که به دلیل اصرار طالبان بر ادامۀ جنگ، قدم‌های اساسی در زمینۀ صلح برداشته نشده است.

عبدالله عبدالله افزود که انتظار داشتند در ماه رمضان با طالبان آتش بس صورت گیرد؛ اما طالبان حاضر به آتش بس نشدند و بر جنگ اصرار ورزیدند.

رییس اجرایی تعهد حکومت را به برگزاری انتخابات به‌موقع تکرار کرد و گفت که توقع مردم برگزاری انتخابات شفاف است و انتخابات شفاف روی ثبات، حکومت داری، حاکمیت قانون و بازشدن فضای اجتماعی- سیاسی کمک می کند.

عبدالله عبدالله از کمیسیون انتخابات خواست که با سرعت برنامۀ کاری خود را در زمینۀ تدویر انتخابات ارایه کنند و همچنان نهادهای دولتی به ویژه امنیتی، مسوولیت های شان را در بخش برگزاری انتخابات انجام دهند.

کمیسیون انتخابات، تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را 6 میزان تعیین کرده است.

حکومت سرپرست، انتخابات، غنی، عبدالله، اتمر، محقق، عطا، اول جوزا، کشور نیوز