دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

72841163_2465710096838551_5124013434303676416_o

نانسی پلوسی برشفافیت نتیجۀ انتخابات افغانستان تأکید کرد

21 October 2019

رییس مجلس نمایندگان امریکا در سفرش به کابل و در دیدار با رهبران حکومت افغانستان، گفته است که حفظ دست‌آورهای مشترک دو کشور اولویت ماست.

نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان امریکا شام دیروز(یک‌شنبه، 28 میزان) در یک سفر اعلام ناشده به کابل آمد و با رهبری حکومت وحدت ملی دیدار کرد.

ارگ به نقل از خانم نانسی پلوسی نوشت: دلیل حضور ما در افغانستان این است که یک زمانی طالبان در این کشور میزبان تروریستان بودند که بالای ما حمله کردند و ما هرگز نمی‌خواهیم که افغانستان دوباره به لانۀ تروریزم مبدل گردد.

وی ضمن ستایش از دست‌آوردهای زنان در افغانستان، گفت که حفظ دست‌آوردها و تامین حقوق زنان افغان برای ما یکی از اولویت‌ها در کانگرس ایالات متحدۀ امریکا می‌باشد.

خانم پلوسی خاطرنشان کرد که ما به دست‌آوردها، تعهدات و اولویت‌های شما و همچنان به منافع ملی و تلاش های تان بخاطر دوستی دوامدار با افغانستان، احترام قایل هستیم و حفاظت این دستآوردهای مشترک، برای همه ما اولویت دارد.

رییس جمهور غنی نیز ضمن سپاس‌گزاری از همکاری و حمایت‌های همیشگی مالی و سیاسی ایالات متحدۀ امریکا به افغانستان در ۱۸ سال گذشته، گفت که مشارکت ما با امریکا پایدار بوده و پایدار خواهد ماند. وی افزود که تراژیدی یازده سپتامبر کشورهای ما را با هم متحد ساخت و ما خواهان حمایت‌های امریکا از افغانستان و گسترش روابط میان دو کشور در عرصه های مختلف به ویژه در بخش امنیتی می‌باشیم.

اشرف‌غنی در خصوص صلح گفت که صلح برای ما اولویت دارد، صلحی که به رهبری و مالکیت افغان ها باشد و ارزش های قانون اساسی و حقوق زنان در آن حفظ گردد.

رییس جمهور غنی تصریح کرد که چگونگی نوعیت حضور ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان بر اساس پیمان های می‌باشد که بین دو کشور به امضا رسیده است و درمورد هر تصمیم مبنی بر چگونگی حضور نیروهای امریکا در افغانستان، در آینده میان دو کشور بحث خواهد شد.

سپس بانوی اول کشور صحبت کرد و گفت که نقش زنان در افغانستان از حاشیه به متن آمده است و آنان در تصمیم گیری های بزرگ سهم چشمگیر دارند.

جانب افغانستان در این دیدار در مورد پیشرفت ها در عرصه های حکومت داری خوب، مبارزه با تروریزم و فساد اداری، اصلاحات در بخش های خدمات ملکی و رشد معارف و صحت صحبت کرد و بر صلح پایدار که منافع مردم افغانستان در آن حفظ باشد، تاکید نمود.

رییس جمهور همچنان وضعیت کلی تهدیدات را تشریح کرد و گفت که القاعده و داعش هنوز هم به عنوان تهدید جدی برای امنیت افغانستان و ایالات متحدۀ امریکا مطرح اند و طالبان زمینۀ فعالیت ها را برای گروه های تروریستی فراهم می کند و افراد ملکی را عمداً هدف قرار می دهند و هدف شان این است که به نظام آسیب برسانند که خوشبختانه به هدف شان نرسیدند.

رییس‌جمهور غنی در رابطه به برگزاری موفقانه انتخابات ریاست جمهوری گفت که مردم ما علیرغم تهدیدات، به پای صندوق های رای رفتند و نیروهای امنیتی و دفاعی ما بی طرفانه این روند ملی تامین امنیت کردند.

دوستی افغانستان و امریکا استراتژیک و پایدار است

 

در این حال، عبدالله عبدالله رییس اجرایی شام یکشنبه (۲۸ میزان ۱۳۹۸) در دیدار با هیأت کانگرس ایالات متحده امریکا بر شفافیت و اعتبار انتخابات تأکید کرده است.

ریاست اجرایی در خبرنامه‌یی گفت که داکتر عبدالله  از حمایت فراحزبی و همه‌جانبه کانگرس ایالات متحده امریکا از افغانستان قدردانی کرد. داکتر عبدالله همچنان از کمک‌های سخاوتمندانۀ ایالات متحده و از قربانی‌های آن کشور در مبارزه با دهشت‌افگنی و تأمین صلح ابراز امتنان کرد و خواهان ادامۀ همکاری‌های مشترک و استراتیژیک میان دو کشور گردید.

رییس اجرایی گفت که مردم افغانستان انتخابات ریاست‌جمهوری را مؤفقانه پشت‌ سرگذاشتند و به رغم تهدیدهای طالبان برای دفاع از ارزش‌های مردم‌سالاری به پای صندوق‌های رأی رفتند و به نامزد مورد نظر خود رأی دادند. دوکتور عبدالله عبدالله افزود: اکنون مردم افغانستان منتظر اعلان نتایج از سوی کمیسیون ‌مستقل انتخابات هستند و به چیزی کم‌تر از شفافیت قانع نیستند.

رییس اجرایی درباره تلاش‌ها برای دست‌يافتن به صلح گفت که صلح از اولویت‌های مردم افغانستان می‌باشد و او از این‌تلاش‌ها حمایت و پشتیبانی می‌کند. عبدالله عبدالله همچنان تأکید کرد که برای دست‌یافتن به صلح واقعی و قطع جنگ آماده هرنوع قربانی است. رییس اجرایی خاطر نشان ساخت که مردم افغانستان در کنار این‌که خواهان صلح اند، از دست‌آوردهای سالیان اخیر و حقوق خویش پاس‌داری می‌کنند.

خانم نانسی پلوسی گفت: افغانستان و ایالات متحده دوستان و متحدان استراتیژیک اند و دوستی و همکاری میان دو کشور ادامه می‌یابد.

خانم پلوسی در بخش دیگر از صحبت‌های خود گفت که آنان نمی‌خواهند افغانستان باردیگر به پناه‌گاه دهشت‌افگنان تبدیل گردد. بنابراین می‌خواهند وضعیت را از نزدیک تحت نظر داشته باشند تا فعالیت‌های دو کشور برای مقابله با دهشت‌افگنی همآهنگ ادامه یابد.

خانم پلوسی از برگزاری موفقانه انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان استقبال کرد و برشفافیت روند برای اعتباربخشی به دموکراسی و مشروعیت حکومت برخاسته از انتخابات تأکید کرد.

خانم پلوسی در بخشی از صحبت‌هایش خطاب به رییس اجرایی گفت: با شما از زمانی‌که وزیر امورخارجه افغانستان بودید، آشنایی دارم. ما می‌خواهیم در افغانستان صلح به رهبری و مالکیت شما تحقق یابد؛ امنیت برقرارشود؛ اقتصاد افغانستان بهبود یابد و مردم افغانستان در امنیت و رفاه زندگی نمایند.

اشرف غنی,رییس مجلس امریکا,عبدالله,کابل,نانسی پلوسی