شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

2

نتیجۀ انتخابات کابل: پیروزی تجار، شکست احزاب و رهبران جهادی

14 January 2019

نتیجۀ انتخابات پارلمانی ولایت کابل پس از سه ماه تأخیر اعلام شد. اکثریت چهره‌های راه‌یافته به فهرست ابتدایی، بازرگانان هستند. نام‌های فرزندان رهبران جهادی و برخی چهره‌های شاخص سیاسی در فهرست دیده نمی‌شود.

کابل در پارلمان 33 وکیل دارد. حدود 70 درصد نمایندگان راه‌یافته به مجلس را تجار و سرمایه‌گذاران کلان تشکیل می‌دهد.

راه‌یابی بازرگانان به شورای ملی، اتهام‌ها بر اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی را تقویت کرده است. مقامات دولتی به شمول رییس اجراییه، معاون دوم ریاست جمهوری، ناظران، نهادهای جامعۀ مدنی، رسانه‌ها، احزاب سیاسی و مردم یکپارچه سران کمیسیون‌ها را به فساد و رشوره‌ستانی متهم می‌کنند. باورها بدین است که صدها میلیون دالر در انتخابات پارلمانی رشوه پرداخت شده است. حتا رهبران حکومت از آنچه در کمیسیون‌های انتخاباتی جریان دارد، ابراز انزجار کرده‌اند. نتایج انتخابات کابل، بحث تغییر کمیشنران و محاکمۀ آنان را قطعی ساخته است.

در یک تحلیل کوتاه، به لحاظ قومی و اجتماعی، هزاره‌ها در انتخابات کابل، شکست سنگین را متقبل شده‌اند. به شمول فرزندان رهبران جامعۀ اهل تشیع به ویژه محمد محقق و کریم خلیلی، همۀ سران جنبش روشنایی، ناکام شدند. داوود ناجی، احمدبهزاد، جعفر مهدوی و آصف آشنا از غایبان اصلی هستند.

حزب جمعیت اسلامی نیز در انتخابات کابل ناکام گردیده است. هیچ یک از کاندیدای جمعیت در فهرست دیده نمی‌شود.

فرزند ارشد گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی نیز در انتخابات کابل ناکام گردیده است. نام عبدالهادی ارغندیوال، رییس حزب اسلامی، نیز در فهرست نامزدان پیروز وجود ندارد.

در این میان، نام حبیب‌الرحمن سیاف، فرزند استاد سیاف در فهرست نامزدان پیروز وجود دارد. دو سه تن دیگر از نامزدان پیروز نیز روابط نزدیکی با آقای سیاف دارند. گمانی‌زنی‌هایی وجود دارد که فرزند سیاف در دقایق پایانی وارد فهرست گردیده است.

اکثر نامزدان راه‌یافته به فهرست ابتدایی، تجار و فرماندهان جهادی هستند. در فهرست نمایندگان کابل، خبری از روشنفکران، دانشگاهیان و اهالی رسانه‌ها نیست.

نتیجۀ انتخابات کابل برای اکثریت مردم نا امیدکننده بوده است. اندک امید مردم نسبت به دموکراسی و انتخابات نیز به یأس و نا امیدی تبدیل شده است. در یک مقایسه ابتدایی، وضعیت پارلمان آینده نسبت به دو دورۀ گذشته به مراتب وخیم‌تر خواهد بود. پارلمان آینده محل نزاع و کشمکش تجار و سرمایه‌گذاران است. آنان به هدف کسب قرارددادهای بیشتر و چانه‌زنی اقتصادی کار خواهند کرد و خبری از قانونگذاری، نظارت از اعمال حکومت و نمایندگی از مردم نخواهد. نمایندگان راه یافته به مجلس، خود را مدیون پول و دارایی‌شان می‌دانند، نه اراده و خواست مردم.  

دقایقی پس از اعلام نتیجۀ انتخابات کابل، اکثر نامزدان حوزۀ کابل اعلام کرده‌اند که نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرند. آنان باور دارند که کمیسیون در بدل پول و فشار سیاسی فهرست نامزدان پیروز را تهیه کرده است. اکثر نامزدان حوزۀ کابل گفتند که آنچه امروز اعلام گردید، نتیجه تقلب بوده است.

احزاب,انتخابات,پارلمانی,تجار,جهادی,کابل,نتیجه