جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

77

نشست پی‌درپی خلیل‌زاد با طالبان در دوحه

23 January 2019

وزارت امور خارجه امریکا اظهار کرد، زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در پایتخت قطر با نمایندگان طالبان دیدار کرده است.

یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره گفت: می‌توانیم تایید کنیم که خلیل‌زاد و یک گروه متشکل از نمایندگان چندین نهاد در دوحه با نمایندگان طالبان گفت‌وگو کرده‌اند.

وی افزود، این مذاکرات طی دو روز صورت گرفتند.

یک منبع گفت که نشست برای امروز نیز ادامه خواهد یافت.

امریکا بارها با طالبان مذاکراتی داشته است؛ اما این نخستین بار است که امریکا این نشست را به طور مستقیم تایید می‌کند.

این دیدار تحت تأثیر حملۀ مرگبار طالبان به یک مرکز امنیت ملی افغانستان در میدان وردک صورت گرفته است. طالبان مسوولیت این رویداد خونین را برعهده گرفته‌اند.

طالبان خواستار اعلام تاریخ خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هستند.

ایالات متحدۀ امریکا از طالبان می‌خواهد که عجالتاً بحث آتش بس با نیروهای امنیتی افغانستان و گفت‌وگو با کابل را در دستور کار قرار دهد.

خلیل‌زاد در کابل با اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان گفت‌وگو کرد و متعهد شد که امریکا حمایت امنیتی خود از نیروهای افغانستان را حفظ خواهد کرد.

نماینده امریکا در توییتر نوشت: ما به توافق رسیدیم که در حالی که برای حضور در مذاکرات صلح آماده می‌شویم، فشار نظامی ضروری است.

وی افزود: برای دستیابی به صلح آماده پاسخگویی به نگرانی‌های مشروع همه طرف‌های افغانستان در روندی هستیم که استقلال و حاکمیت این کشور را تضمین کرده و پاسخگوی منافع قانونی کشورهای منطقه باشد.

خلیل‌زاد ادامه داد: پایان درگیری ضروری است اما تلاش برای دستیابی به صلح همچنان به این معنی است که در صورت لزوم می‌جنگیم.

افغانستان,خلیل زاد,دوحه,طالبان,نشست