دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

4c0x2d2cfe293e25438_800C450

 نمایندۀ ویژۀ اتحادیۀ اروپا: مبارزۀ طالبان با تروریزم دوگانه است

15 November 2022

توماس نیکلاسون، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان، دربارۀ مبارزه با تروریزم، طالبان را متهم به برخورد دوگانه می‌کند.

به گزارش کشور نیوز، آقای نیکلاسون در مصاحبۀ اختصاصی با روزنامۀ هشت صبح می‌گوید که حضور رهبر القاعده در کابل تا ماه جولای، نشانه آشکار مبنی بر عدم تعهد طالبان در مبارزه با تروریزم است.

اما او گفت که طالبان نشان داده اند که در برخورد با داعش جدی هستند. اما داعش هنوز یک خطر در داخل افغانستان است. به گفتۀ نمایندۀ ویژۀ اتحادیه اروپا، تهدیدات ناشی از گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان نگرانی کشورهای منطقه را بر انگیخته است. او از تی‌تی‌پی (تحریک طالبان پاکستان)، ای‌‌تی‌آی‌ایم (جنبش اسلامی ترکستان شرقی) و  آی‌ایم‌یو (جنبش اسلامی اوزبیکستان) یاد کرد که باعث نگرانی منطقه شده‌اند.

نماینده ویژۀ اتحادیه اروپا گفت که طالبان به هیچ یک از تعهدات شان عمل نکرده‌اند و جامعۀ جهانی به هیچ ‌یک از مراحلی که باعث به رسمیت شناختن طالبان شود، نزدیک نشده‌ است.

توماس نیکلاسون به گفت‌وگو و مذاکره به عنوان راه حل پایان بحران تأکید کرد و گفت که وی به احمد مسعود(رهبر جبهۀ مقاومت ) گفته که اتحادیۀ اروپا از مقاومت مسلحانه ـ چه به‌صورت سیاسی و چه به‌صورت عملی ـ حمایت نمی‌کند.

او گفت: «من فکر نمی‌کنم که مقاومت مسلحانه تنها گزینه باقی‌مانده برای‌ مردم افغانستان باشد. من فکر نمی‌کنم که مقاومت مسلحانه در کوتاه‌مدت موفق باشد. ما البته قیمت مقاومت مسلحانه را نیز به‌خوبی می‌دانیم. این البته قیمتی است که شمار زیادی از مردم افغانستان انتخاب کرده‌اند تا آن را بپردازند. من این خطر را نیز می‌بینم که اگر مقاومت مسلحانه از سوی گروه‌های متفاوت افزایش یابد، خطر مداخله یا حداقل حمایت از سوی بازیگران مختلف را از بیرون و حتا کشورهای همسایه، افزایش می‌دهد.»

افغانستان,توماس نیکلاسون,جنگ,داعش,روزنامه هشت صبح,صلح,طالبان,کشور نیوز,مبارزه با تروریزم,نماینده ویژۀ اتحادیه اروپا