جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

16764894_403

نی: حکومت وحدت ملی باید برنامۀ عمل «پلان اطلاع‌رسانی حکومت» را ارائه کند

04 March 2019

نی یا نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان ابراز نگرانی کرده که پلان اطلاع‌رسانی حکومت برای سال 1398 جنبۀ انتخاباتی و تبلیغاتی نداشته باشد.

نی امروز در اعلامیه‌یی گفت که حکومت وحدت ملی «پلان اطلاع‌رسانی حکومت برای سال ۱۳۹۸ خورشیدی» و «رهنمود ارتباطات استراتژیک» را معرفی کرده است. نخستین ‌باری ا‌ست که چنین برنامه‌یی تدوین می‌شود. اما قرار است که هر سال یک‌بار بر روی چنین طرحی کار شده و برنامه‌ی نهایی با رسانه‌ها شریک ساخته شود.

نی، حمایت‌کننده‌ی رسانه‌های آزاد افغانستان، تهیۀ این برنامه را گامی در راستای تسهیل روند اطلاع‌رسانی در کشور دانسته و از آن استقبال می‌کند. با این حال نگران است که مبادا تهیه و معرفی این برنامه ـ به‌ویژه در زمان کنونی ـ جنبۀ تبلیغاتی داشته و صرفاً آتشی باشد برای گرم کردن کارزار انتخابات.

بدین منظور، نی از حکومت وحدت ملی می‌خواهد که برنامۀ عملی را برای تطبیق این برنامه ارائه کند تا جامعۀ رسانه‌یی کشور در روشنایی آن گام بردارند.

عبدالمجیب خلوتگر، رییس اجرایی نی می‌گوید که تهیه و معرفی این برنامه درخور ستایش است؛ اما حکومت باید توضیح دهد که چه طرحی برای عملی کردن این برنامه دارد تا اطمینان‌خاطر رسانه‌ها و خبرنگاران کشور فراهم شود و همه بدانند که سندی رسمی برای به دست آوردن اطلاعات از ادارت دولتی صادر شده است.

نی، حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان با توجه به وضعیت بد اطلاع‌رسانی در افغانستان، هر اقدامی را که منجر به تسهیل روند اطلاع‌رسانی شود می‌ستاید؛ اما از حکومت می‌خواهد که در کنار سندهای موجود برای دستیابی به اطلاعات، بر روی گام‌های عملی برای تسهیل‌بخشی به این روند نیز کار کند.