پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

نی: صلح نباید منجر به محدودیت، تعلیق و یا حذف آزادی بیان شود

28 January 2019

نی یا نهاد حمایت‌کنندۀ رسانه‌های افغانستان هشدار می‌دهد که آزادی بیان و دستاوردهای رسانه‌ها نباید قربانی گفت‌وگوهای صلح شود.

مجیب خلوت‌گر، رییس اجرایی نی امروز(دوشنبه) در یک نشست خبری اعلام کرد که در مذاکرات صلح باید حقوق خبرنگاران و رسانه‌ها محفوظ باشد.

او گفت که صلح خواست و آرزوی مردم افغانستان است. مردم به‌خاطر نیل به‌ صلح سال‌هاست قربانی می‌دهند. به نظر می‌رسد که در ماه‌های اخیر گفت‌وگوهای صلح در صدر اولویت‌بندی‌های کشورهای کمک‌کننده‌ی افغانستان و به‌ویژه ایالات متحده‌ی آمریکا قرار گرفته است. دکتور زلمی خلیل‌زاد نماینده‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا در امور صلح افغانستان، در روزهای پسین نشست‌هایی را با شماری از سران طالبان در شهر دوحه‌ی قطر انجام داده است. به قول آقای خلیل‌زاد پیشرفت‌هایی در راستای تحقق صلح پایدار در افغانستان به‌میان آمده است.

آقای خلوت‌گر گفت که نگرانی‌هایی نیز در زمینۀ ارزش‌ها و حقوق شهروندی در فرایند گفت‌وگوهای صلح وجود دارد. نی حمایت‌کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان به‌ویژه نگران آیندۀ حق آزادی بیان و حقوق رسانه‌های مستقل موجود است. نی نگران است که مبادا پیشامد نتایج گفت‌وگوهای صلح، وضع محدودیت، تعلیق و یا حذف بخش‌هایی از حق آزادی بیان باشد. هیچ فرایندی نباید منجر به محدود شدن فعالیت رسانه‌های آزاد شود و بزرگترین دستاورد هفده سال اخیر در کشور فروبپاشد.

رییس اجرایی نی گفت که آزادی بیان به عنوان یک ارزش قابل حراست، در هر سندی‌که نتیجه‌ گفت‌وگوهای صلح پنداشته می‌شود، باید گنجانده شود. در پایان روند گفت‌وگوهای صلح، اگر صلح محقق شود، باید تضمین مشخصی برای حراست و حمایت از آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها برای جامعۀ رسانه‌یی افغانستان ارائه شود.

نهاد حامی رسانه‌ها گفت که رسانه‌ها باید از جریان گفت‌وگوهای صلح با جزئیاتی که سبب خدشه‌دارشدن این فرایند نمی‌شود، آگاه شوند.  قاتلان روزنامه‌نگاران و عاملان خشونت در برابر خبرنگاران و رسانه‌ها، با عقد هیچ موافقتنامه‌ صلحی نباید عفو گردند. هم‌ حکومت افغانستان و هم طرف‌های درگیر، باید این حکم را در نظر داشته باشند.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که توافق احتمالی میان سران طالبان و نمایندگان امریکا نزدیک  شده است.

اما کابل و طالبان هرگونه پیشرفت در جریان مذاکرات و توافق احتمالی را رد می‌کنند.

تعلیق,حمایت کننده,طالبان,نی