دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

EJ1SpStWwAIrEXh

واکنش‌ها به مرگ وحید مژده: وظیفه دولت حفاظت از مردم است، نه عکس آن

21 November 2019

وحيد مژده کارشناس مسائل سياسی ناوقت روز گذشته (چهارشنبه، ۲۹ عقرب) هنگامی که می‌خواست به طرف مسجد غرض ادای نماز برود، در مربوطات ناحیه هفتم شهر کابل از طرف دو موتر سايکل‌سوار به ضرب گلوله کشته شد. 

‏نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله ناوقت روز گذشته در صفحه فیسبوک‌اش نگاشته است که وحید مژده کاشناس مسائل  سیاسی هنگامی‌ که می‌خواست به طرف مسجد غرض ادای نماز برود، در ساحۀ نزدیک سفارت روسيه از طرف دونفر موتر سايکل سوار ذريعه فير مرمی کشته شد.

ترور آقای مژده با واکنش‌های گسترده‌یی در شبکه‌های اجتماعی و در میان سیاسیون کشور روبرو شده است. 

رییس‌ جمهور غنی ضمن محکوم نمودن این حملۀ تروریستی، به مسئولین مربوطۀ امنیتی، عدلی و قضایی به خاطر تعقیب، گرفتاری و مجازات عاملین این رویداد تروریستی، هدایات لازم داد.

 عبدالله عبدالله رییس‌اجرایی کشور، با ابراز تأسف از کشته‌شدن وحیده مژده، از نهادهای امنیتی خواسته پروندۀ ترور او را بررسی کند.

 قصر سپیدار در خبرنامه‌یی، قتل آقای مژده را یک حادثه تروریستی خوانده می‌گوید که او از نویسندگان و کارشناسان چیره‌دست، آگاه و باظرفیت افغانستان بود.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین کشور با نشر اعلامیه‌یی عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را به خانواده و دوستان شهید وحید مژده ابراز داشته است.

آقای کرزی گفته است، “ترور هدفمند وحید مژده مرحلۀ دیگری از سیاست‌های مغایر ارزش‌های انسانی و مخالف حقوق و آزادی‌های شهروندی در کشور ما را به نمایش می‌گذارد.”
رییس جمهور پیشین کشور افزوده است: “حملات تروریستی اخیر بر جان شخصیت‌ها و تحلیلگران سیاسی نشان می‌دهد که این اقدامات بازتاب کیفیت جدیدی از جنایت جنگی و جنایت در مقابل حقوق بشر و حقوق شهروندی مردم افغانستان است.”

او گفت: «مردم افغانستان شک‌های جدی دربارۀ برخاستگاه و منابع این نوع تروریزم دارند و بدین باور اند که مسوولیت و وظیفۀ نهادهای دولتی حراست از زندگی و آزادی مردم است، نه برعکس آن.»

وحید مژده، پس سقوط حکومت نجیب الله و روی‌کار آمدن حکومت مجاهدین، منحیث مامور وزارت خارجۀ افغانستان ایفای وظیفه کرد.

او تا پایان رژیم طالبان در وزارت خارجه مصروف کار بوده و آخرین سمت کاری اش، ریاست سوم سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان بود.

پس از فروپاشی رژیم طالبان، در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، آقای مژده برای چند سال منحیث سخنگوی ستره محکمه افغانستان ایفای وظیفه کرد.

آقای مژده نویسنده کتاب “افغانستان و پنج سال سلطه طالبان” نیز است که پس از سقوط رژیم طالبان به نشر رسید.

وحید مژده، پس از فروپاشی رژیم طالبان نیز به نحوی روابط اش را با آن گروه حفظ کرده و در رسانه‌ها به حمایت از این گروه تحلیل هایی را ارایه می‌کرد.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت سوءقصد به جان آقای مژده را برعهده نگرفته است.

ارگ ریاست جمهوری,اشرف غنی,حامد کرزی,عبدالله عبدالله,قصر سپیدار,کشورنیوز,واکنش به ترور وحید مژده,وحید مژده