جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

79021815_1221657284698552_8299554477342457856_n

وزیر اقتصاد: 28 درصدِ دختران افغان قبل از 18 سالگی ازدواج می‌کنند

01 July 2020

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌یی زیر عنوان «برعلیه خواست من» گفته است که 28 زنان در افغانستان پیش از 18 سالگی ازدواج می‌کنند. این گزارش که متمرکز به خشونت علیه زنان، ازدواج قبل از وقت و ترجیح فامیل‌ها به داشتن پسر در سطح جهان است، به تاریخ 9 سرطان در کابل به نشر رسید.

به گزارش خبرگزاری کشور، دوکتور مصطفی مستور وزیر اقتصاد کشور در مراسم نشر گزارش ضمن سپاس‌گزاری از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، بیان داشت: « 28% دختران در افغانستان قبل از 18 سالگی و 4 % شان قبل از 15 سالگی ازدواج می‌کنند. پس برای کاهش آسیب پذیری این قشر مخصوصاً در نقاط دور دست کشور، نیاز است تا به توانمندسازی اقتصادی، آموزش با کیفیت و راه اندازی برنامه‌های آگاهی دهی دختران و زنان توجه بیشتر شود.»

وزیر اقتصاد گفت: «والدین باسواد مخصوصا مادران تعلیم یافته می‌توانند نقش اساسی در کاهش ازدواج‌های قبل از وقت و جلوگیری از انواع خشونت بر علیه دختران داشته باشد. پس نیاز است تا در این بخش سرمایه‌گذاری بیشتر صورت گیرد.»

وی بخشی از مشکلات را مربوط به سطح اقتصادی خانواده‌ها به‌خصوص در روستاها دانسته و سطح پایین اشتغال خانم‌ها در افغانستان را نیز جزء از عوامل خشونت‌های خانوادگی علیه دختران و خانم ها عنوان کرد.

دوکتور مستور گفت که در حال حاضر تنها ۲۵ درصد افراد شاغل را خانم‌ها تشکیل داده و ۷۹ درصد زنان هیچ شغل و درامدی ندارند. این وضعیت می تواند در افزایش خشونت و نابرابری نقش اساسی داشته باشد.

وزیر اقتصاد گفت که برای کاهش انواع خشونت بر علیه دختران، سرمایه‌گذاری در بخش‌های توانمندسازی اقتصادی و آموزشی خانم‌ها مخصوصا مادران مهم می‌باشد.

در مراسم نشر این گزارش، دبرا لاینز نماينده ویژۀ دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان، سیما ثمر وزیر دولت در امور حقوق بشر و روابط بین الملل ، ژی هیونگ ری سفیر جمهوری کوریا در افغانستان، بیان اندرسن  رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای آسیا و پسیفیک، سپوژمي وردك معين وزارت زنان، کوفی کواما رییس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد برای افغانستان و نیز سخنرانی کردند.

صندوق جمعیت سازمان ملل,گزارش سازمان ملل,مستور,مصطفی,وزیر اقتصاد