جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

US-Secretary-of-state-criticized-in-Poland-Nord-Stream-2

وزیر خارجۀ امریکا: به کمک خلیل‌زاد به قطر می‌روم

05 March 2019

مایک پامپئو وزیر خارجه امریکا در یک سخنرانی در مراسم کشاورزان آینده امریکا اظهار داشت: تیمی از ایالات متحده در حال مذاکره با طالبان برای پایان دادن به جنگ افغانستان است.

وی افزود: هدف از مذاکرات پایان دادن به خشونت در افغانستان، عدم تبدیل شدن این کشور به مکانی برای حمله به امریکا و حفظ حقوق اولیه برای افغانستان است.

وزیر خارجه امریکا با بیان اینکه مذاکره با طالبان بسیار پیچیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه بازیگران منطقه از جمله چین، روسیه، پاکستان و هند به دنبال منافع خود در افغانستان هستند این مذاکرات را پیچیده‌تر می‌کند.

پامپئو در ادامه به تلاش خلیلزاد برای توافق با طالبان اشاره کرد و گفت: خلیلزاد در حال مذاکره با طالبان است و تلاش دارد با قرار دادن مجموعه بسیار پیچیده‌ای از متغییرهای مختلف به یک توافق و بسته قابل قبول برای توافق دست یابد.

وی تاکید کرد: ما تنها به دنبال یک توافق با طالبان نیستیم، بلکه آنچه برای ما اهمیت دارد این موضوع است که در آن منافع تمامی بازیگران در نظر گرفته شود تا اینکه به یک صلح دائمی تبدیل شود.

وزیر خارجه امریکا ادامه داد: امیدوارم خلیلزاد به به پیشرفت‌های لازم برسد و من نیز برای کمک به او در صورت پیشرفت به آنجا(قطر) سفر کرده و به وی برای رسیدن به یک توافق کمک خواهم کرد.

مذاکرات خلیل‌زاد با هیأت طالبان از یک هفته بدین سو ادامه دارد. دو طرف تا کنون به توافق ملموس دست نیافته‌اند.

وزیر خارجه امریکا، طالبان، خلیل زاد، صلح