یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

70463557_1637263353072912_6551109583614509056_n

وزیر معارف: 42 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند

05 September 2019

سرپرست وزارت معارف در مراسم بزرگ‌داشت از روز جهانی سوادآموزی گفت که 42 درصد مردم افغانستان از نعمت سواد بهره‌مند نیستند.

دکتر میرویس بلخی در مراسمی‌که امروز در مرکز رسانه‌های حکومت برگزار شده بود، اضافه کرد: طبق مطالعات مؤسسه یونسکو 42 درصد مردم افغانستان بی‌سواد هستند که حدود 10 میلیون شهروند ما را احتوا می‌کنند. بدون تر دید اگر ظرفیت این جمعیت بزرگ در راستای بهبود و ضعیت ترتیب بازار، مؤثریت در جامعه و نهادها به کار گرفته می‌شد حالا به پیروزی های بزرگی دست یافته بودیم .

او گفت: عامل اصلی توستعه‌نیافتگی در کشور رقم زیاد بی‌سواد در جامعۀ ما می‌باشد که متأسفانه بیشترین آن را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

سرپرست وزارت معارف، فقر، تنبلی روانی، عدم هماهنگی میان رشد جمعیت و فراهم‌آوری سهولت‌های خدماتی تعلمی وتربیتی برای اطفال و ترک تعلیم در مکاتب را از عوامل بی‌سوادی در کشور عنوان کرده گفت: اخیراً طرز العمل همکاری والدین با معارف نهایی شده تا در راستای تطبیق برنامه‌های این وزارت همکاری و سهم خویش را در حمایت از برنامه های معارف انجام دهند زیرا اگر ملتی اراده کند  هیچ معضلی نمی‌تواند مانع پیشرفت و ترقی کشور شود.

سپس، دکتر سردارمحمد رحیمی معین سوادآموزی وزارت معارف گفت : ارقام بی سوادی در کشور از 15 سال گذشته بدین سو 10 میلیون گفته می‌شود و ظاهراٌ در آن تغییری وارد نشده. علت این است که در آن زمان از جمع حدود 15 میلیون نفوس سراسری افغانستان ده میلیون بی‌سواد گفته می‌شد و اما حالا از جمعیت 35 میلیونی کشور این رقم داده می‌شود. بنابراین، طبق امار دست داشته در مدت ده سال اخیر حدود یک میلیون هموطن ما باسواد شده اند و اگر چنین نمی‌بود حالا نرخ بی سوادی در کشور اضافه از 15 میلیون می‌بود.

دکتر رحیمی خواهان بازنگری برنامه و پالیسی‌های سواد آموزی در سطوح کلان دولتی شد و اضافه کرد:

اگر طبق برنامه های مطروحه، همین گونه پیش برویم، انشاءالله تا اخیر دهه معارف به دستاوردهای بزرگی در جهت امحای بی‌‌سوادی در کشور نایل خواهیم آمد.

بالترتیب آقای میتسوجی سوزوگا سفیر جاپان ، آقای کرستینا دهلمان نمایند سفارت سویدن و آقای دینلوپدیل مسوول تلیم و تربیه یونسکو در افغانستان هر یک در رابطه به موضوع صحبت نموده و از تجارب کشورهای شان به خاطر فایق آمدن به معضله بی‌سوادی در کشور یاد آور شده و به تداوم همکاری‌های کشور های متبوع شان برای معارف افغانستان به تعهدات شان تأکید نمودند .

با سواد,بی سواد,میرویس بلخی,وزارت معارف