چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

02

پنج خبرنگار برگزیده افغانستان در سال ۱۴۰۲

06 April 2024

مرکز خبرنگاران افغانستان برندگان یازدهمین دور جایزه سالانه « خبرنگار سال افغانستان» را اعلام کرد. بر مبنای تصمیم هیئت داوران، میترا مجیدی، فریدالله محمدی و نصیراحمد صالحی خبرنگاران طلوع نیوز در کابل و فراه، محمد طاهراحمدی خبرنگار نشریه رخشانه و محمد امین کاوه خبرنگار روزنامه هشت صبح با کسب بیشترین امتیاز، به طور مشترک جایزه خبرنگار سال افغانستان در سال 1402 را بدست آوردند.

مراسم اهدا روز جمعه به گونه آنلاین برگزار شد. در بروکسل، شماری از خبرنگاران و نمایندگان برخی رسانه‌ها و سازمان‌های بین‌المللی حامی خبرنگاران شرکت کرده بودند. در این مراسم، ده‌ها خبرنگار و نمایندگان نهادهای خبرنگاری و مدافع آزادی بیان، از افغانستان و کشورهای مختلف جهان به صورت مجازی و یا آنلاین حضور پیدا کردند.

فیصل کریمی به نمایندگی از کمیته داوران یازدهمین دور رقابت خبرنگار سال افغانستان گفت امسال با وجود کاهش قابل ملاحظه رسانه‌ها و خبرنگاران و محدودیت‌های موجود در کشور، برای کسب جایزه خبرنگار سال، خبرنگارانی از بیش از 50 رسانه ملی و محلی از ولایات مختلف کشور و همچنان از رسانه‌های بین‌المللی ویژه افغانستان، گزارش‌ها و یا کارهای رسانه‌‌ای خود را نامزد کرده بودند.

کریمی گفت که بنابر نتیجه ارزیابی هیئت داوران، گزارش میترا مجیدی از طلوع‌نیوز در مورد کودکان کار در کابل، مصاحبه اختصاصی فریدالله محمدی از طلوع‌نیوز با ملا محمد یعقوب وزیر دفاع طالبان، گزارش نصیراحمد صالحی از طلوع‌نیوز در مورد بحران کم‌آبی و پیامدهای تغییر اقلیم در ولایت فراه، گزارش طاهراحمدی از نشریه آنلاین رخشانه در مورد مورد وضعیت پناهجویان افغان در پاکستان و گزارش تحقیقی محمد امین کاوه از روزنامه هشت صبح در مورد مورد ماجرای مالک عزیزی بانک و یکی از شهروندان بیشترین امتیاز را بدست آورد.

به گفته کریمی، بر اساس تصمیم هیئت داوران، این پنج خبرنگار به طور مشترک به عنوان برندگان جایزه خبرنگار سال افغانستان درسال 1402 انتخاب شدند.

در ادامه مراسم، سه تن از برندگان جایزه که در افغانستان حضور دارند از کابل و فراه و دو برنده دیگر که به عنوان مهاجر در پاکستان بسر می‌برند، از اسلام آباد در مورد گزارش و کار رسانه‌ای خود و مشکلات کاری‌شان صحبت کردند.

پیش از معرفی و تقدیر از برندگان جایزه امسال، احمد قریشی رئیس اجرایی مرکز خبرنگاران افغانستان یافته‌های گزارش سال 1402 مرکز خبرنگاران افغانستان را در مورد وضعیت آزادی بیان در کشور ارایه کرد. همچنان، نظیف‌الله سالارزی سفیر افغانستان در اتحادیه اروپا و بلجیم، آقاشیرمنار، مدیر مسؤل رادیو سانگه از قندهار، زهرا جویا مدیر مسؤل نشریه آنلاین رخشانه از لندن، انتونیو ایسر روپرتی، نماینده سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (UNESCO)، جودی گینسبرگ رئیس کمیته بین‌المللی حمایت از خبرنگاران(CPJ) و تونی مندل رئیس اجرایی مرکز قانون و دمکراسی(Centre for Law and Democracy) در رابطه به وضعیت آزادی رسانه‌ها در افغانستان صحبت کردند.

جایزه خبرنگار سال افغانستان در سال ۱۳۹۲هجری خورشیدی و همزمان با نام‌گزاری 27 حوت به عنوان روز خبرنگار، بنیان گذاشته شد و از آن سال تا اکنون بدون وقفه برگزار شده است.

در 10 سال گذشته، 17 خبرنگار از رسانه‌های مختلف از جمله بی‌بی‌سی افغانستان، تلویزیون آریانانیوز، روزنامه هشت صبح، روزنامه اطلاعات روز، طلوع‌نیوز، خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری پژواک، مرکز خبرنگاری تحقیقی پیک، تلویزیون افغانستان اینترنشنال و رادیو کلید این جایزه را بدست آورده‌اند. 5 تن از برندگان این جایزه معتبر سالانه در یک دهه گذشته، خبرنگاران زن بودند.