دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

B75F1E6A-9007-4A0B-9375-4E3510A76319_cx0_cy10_cw0_w1023_r1_s

چین، روسیه و امریکا دربارۀ صلح افغانستان گفت‌وگو می‌کنند

25 April 2019

روسیه، امریکا و چین در هفته جاری به دنبال فشار به طالبان برای برگزاری نشست بین الافغانی هستند، نشستی که مرحله مهم برای پایان جنگ در افغانستان است.

به نوشته رویترز، نمایندگانی از سه کشور روسیه، چین و امریکا در مسکو گردهم آمده تا به رغم لغو نشست بین الافغانی در دوحه قطر مذاکرات صلح با طالبان را تشدید کنند.

براین اساس، زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا در امور صلح نیز قرار است در این نشست حضور داشته باشد، خلیلزاد اعلام کرده است که تلاش خود برای حمایت بین المللی از صلح در افغانستان تشدید خواهد کرد.

طالبان که به تازگی عملیات بهاری خود را اعلام کرده، تاکنون حاضر به گفتگو با دولت افغانستان نبوده و آنرا دولت دست نشانده عنوان می کند، موضوعی که صلح در افغانستان را بسیار پیچیده کرده است.

دو دیپلمات در کابل اعلام کردند که انتظار می رود فشار بین المللی برای طالبان برای ملاقات با نمایندگان افغان تشدید شود.

یک دیپلمات غربی در این راستا گفت:‌ چین و روسیه این توانایی را دارند که به طالبان برای ملاقات با نمایندگان افغانستان فشار بیاورند.

این درحالی است که اولین دور نشست موسوم به مذاکرات بین الافغانی در مسکو شکل گرفت و قرار بود دور دوم این نشست در دوحه قطر برگزار شود، که با مخالفت طالبان با لیست 250 نفریه دولت افغانستان به تاخیر افتاد.

آخرین دور مذاکرات طالبان و امریکا در حالی پایان یافته که طرفین بر سر خروج نظامیان امریکا از افغانستان توافق کرده، اما همچنان موضوعاتی مانند آتش بس و مذاکره با دولت افغانستان صلح در این کشور را با چالش مواجه کرده است.

چین، روسیه، گفت‌وگوهای افغانی، دوه، طالبان، مسکو،