یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

171C796D-DB19-4E0F-B5CB-46B249424DF1_w1023_r1_s

کابل: مشکل ایران و امریکا ربطی به افغانستان ندارد

10 May 2019

صبغت الله احمدی، سخن‌گوی وزارت خارجه افغانستان اظهار امیدواری کرد تا برخورد و رویکرد ایران نسبت به مهاجرانی که در ایران ساکن هستند، «مسوولانه» باشد.

سخن‌گوی وزارت خارجه افغانستاندر واکنش به سخنان اخیر عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران در مورد میلیون‌ها نفری که از افغانستان مهاجرت کرده و در ایران سکنی گزیده‌اند گفت که این سخنان تنها یک «احتمال» را بیان می‌کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه گفته بود که اگر فروش نفت ایران به سفر برسد ممکن است تهران از «برادران و خواهران افغانستانی بخواهد ایران را ترک کنند.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران مدعی شد که حدود سه میلیون مهاجر افغان دو میلیون فرصت شغلی در بازار کار ایران را اشغال کرده اند و سالانه تا رقم پنج میلیارد یورو را از ایران خارج می‌کنند.

بسیاری از تحلیلگران این سخنان عباس عراقچی را تهدید ضمنی اتحادیه اروپا به بحران جدیدی در حوزه مهاجرت تعبیر کردند.

صبغت الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه گفت که ایران به ماندن مهاجران و پناهجویان در خاکش پایبند است. ایران شرایط مهاجران را درک می کند. با پناهنده باید مثل یک پناهنده برخورد کرد و مطابق با کنوانسیونهایی که جمهوری اسلامی ایران هم آنها را پذیرفته است. تاکید می کنم ما از مردم و جمهوری اسلامی ایران برای چند دهه میزبانی از مهاجران افغانستانی سپاسگزاریم و این در حافظه تاریخی ما باقی خواهد ماند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تحریم‌های امریکا علیه ایران گفت که مشکلات در روابط تهران- واشنگتن ربطی به کابل ندارد.

ایران، مهاجرین، اخراج، عراقچی، تحریم امریکا، وزارت خارجه افغانستان