یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

4

کرزی: شاهد پیشرفت بین روسیه و امریکا دربارۀ صلح افغانستان هستیم

25 April 2019

حامد کرزی، رییس جمهور سابق می‌گوید که صلح در افغانستان اولویت اصلی بوده و باید قبل از انتخابات ریاست جمهوری به آن دست یابیم.

کرزی اضافه کرد: اولویت اصلی برای ما صلح در افغانستان است، زمانی که ما به صلح و ثبات در افغانستان دست یافتیم  در قدمی بعدی بهتر می‌توانیم انتخابات ریاست جمهوری را برگزار کنیم.

وی در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ادامه داد: ما شاهد نوعی پیشرفت میان امریکا و روسیه در مورد صلح افغانستان هستیم و همچنین شاهد حضور بیشتر چین در این مورد هستیم که آغاز نشست سه جانبه نشانه خوبی برای صلح در افغانستان را نوید می‌دهد.

رییس جمهور سابق افغانستان یادآور شد: افغانستان برای مدت‌های طولانی درگیر جنگ بوده و برای همه طرف‌های جنگ مشخص شده که راه‌حل پایان بی ثباتی از خشونت و درگیری حاصل نخواهد شد.

وی گفت: تلاش‌های آینده برای صلح باید براساس تشویق گفتگوهای بین الافغانی باشد و همچنین باید فرآیند صلح برای همگان شفاف بوده و شامل همه بازیگران منطقه نیز باشد.

کرزی در خاتمه تاکید کرد: بازیگران بزرگ باید جهانی و منطقه‌ای باید سیستم امنیتی جدید را طراحی کند که در این سیستم افغانستان مکانی برای همکاری قلمداد شود نه محفلی برای درگیری منطقه‌ای.

وی همچنین به برگزاری لوی جرگه صلح اشاره کرد و گفت: لوی جرگه نهادی سنتی است که در زمان‌های که افغانها نیاز به کمک داشتند به کمک آن شتافته است.

قرار است امروز نشست سه جانبه میان امریکا، روسیه و چین در مسکو برگزار شود و خلیلزاد اعلام کرده است در این نشست به دنبال جلب حمایت بین المللی از صلح افغانستان است.