دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

afghanistan-karzai-2011-04-15

کرزی: نیروهای امنیتی نباید به خاطر اهداف شخصی و سیاسی استفاده شوند

25 November 2019

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین در یک نشست خبری در کابل هشدار داد که افغانستان به سوی بحران در حرکت است و مردم به خاطر «ناامیدی» کشور را ترک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کشور، آقای کرزی پیش از چاشت امروز(دوشنبه، 4 قوس) در یک نشست خبری در کابل، از بحران انتخاباتی ابراز نگرانی کرد و گفت که نیروهای امنیتی نباید به خاطر اهداف شخصی و سیاسی و ضد صلح استفاده شوند. او گفت که آنها باید حافظ منافع علیای کشور باشند و نباید به خاطر اشخاص مردم خود را هدف قرار دهند.

حامد کرزی از اشرف‌غنی خواست که دربارۀ وضعیت دقت مجدد کند و اوضاع کشور را بسنجد؛ زیرا وضعیت به شدت به سوی خرابی روان است. نگذارید کشور بیشتر از این خراب‌تر شود. کرزی گفت که در دوران حکومت او نیز اوضاع ناامن بود؛ اما ناامیدی و بحران تا این حد نبود.

رییس جمهور پیشین گفت که با درخواست اشرف‌غنی، نامش را از فهرست نشست چین خط زد؛ اما ریاست‌جمهوری بعدتر خواهان حذف شماری از چهره‌های دیگر نیز از نشست چین گردید که من با آن مخالفت کردم.

در این حال، حامد کرزی، از همکاری «فوق‌العاده» رییس اجرایی حکومت دربارۀ برگزاری نشست چین ابراز خرسندی کرد و گفت که داکتر عبدالله عبدالله به تعهدش دربارۀ همکاری با تدویر نشست ثابت قدم مانده است.   

او گفت که با داکتر عبدالله دربارۀ صلح صحبت کردم، او اعلام همکاری و کمک کرد و گفت که دو نفر را برای شرکت در نشست پکن معرفی می‌کنم.

حامد کرزی گفت که نتیجۀ انتخابات باید یک روز پس از برگزاری آن اعلام می‌شد، اما دوماه از برگزاری انتخابات می‌گذرد و از نتیجه خبری نیست.

به گفتۀ حامد کرزی، در این مدت، شماری از کشورهای دیگر نیز انتخابات داشتند؛ اما فردای انتخابات، نتیجه مشخص گردید.

او گفت که زمانی نتیجۀ انتخابات را طبق رأی مردم اعلام کرده ‌می‌توانیم که کشور خود را آزاد کنیم.

 

 

اشرف غنی,انتخابات,حامد کرزی,صلح,عبدالله عبدالله,نشست چین