شنبه, ۱۵ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

4bmtd0b361cdcfkjug_800C450

کشورهای آسیای مرکزی پیمان مبارزه با مواد مخدر و تروریزم بستند

07 May 2019

قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان روسیه و آذربایجان در نشست کشورهای عضو پیمان مبارزه با قاچاق مواد مخدر آسیای مرکزی در شهر «تاشکند» توافقنامه همکاری در حوزه مبارزه با گسترش و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر را امضا کردند.
بر اساس این گزارش در سند مذکور نگرانی‌های کشورهای منطقه نسبت به افزایش تولیدات مواد مخدر در افغانستان، حضور انواع جدید مواد مخدر صنعتی در بازارهای سیاه و گسترش مواد مخدر از طریق اینترنت بررسی شد.
عظیم‌بیک مادماراف معاون وزیر امور خارجه قرقیزستان در این نشست اظهار داشت: تنها راه همکاری، استفاده از روش‌های یکسان و مشارکت سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان همکاری شانگهای، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همسود، سازمان ملل می‌تواند با قاچاق مواد مخدر، تروریسم و افراط‌گرایی مقابله کرد.
وی ادامه داد: سندی که امروز امضا شد هدف اتحاد تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای همکاری در پروسه مقابله با تهدیدات و چالش‌های امنیتی منطقه را دارد.
همچنین در این نشست وزیران امور خارجه آذربایجان، روسیه و کشوهای آسیای مرکزی حضور داشتند و از وجود علاقمندی برای مبارزه با گسترش مواد مخدر بر اساس برنامه سازمان ملل خبر دادند.
نشست کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان در زمینه مبارزه با قاچاق مواد مخدر در چارچوب پیمان سال 1996 با هدف بررسی تهدیدات ناشی از افغانستان برگزار می‌شود.
در سال 1998 روسیه و در سال 2001 اذربایجان اعضای این تفاهمنامه شدند.
در سال 2004 در شهر «آلماتی» قزاقستان دفتر اطلاعاتی مبارزه با قاچاق مواد مخدر آسیای مرکزی در راستای تفاهم‌نامه ذکر شده تأسیس شد.

کشورهای آسیای مرکزی، مواد مخدر، ترویززم، قاچاق، پیمان