دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

70824640_2714761538546662_2292020812317720576_o

کمیسیون انتخابات آرای بیش از یک‌هزار محل‌رایدهی را باطل اعلام کرد

24 November 2019

کمیسیون مستقل انتخابات بعد از بازشماری و تفتیش دو هزار و چهار صدو بیست و سه محل آرای یک هزار و یک صد و هفتادو نو محل رای‌دهی را که فاقد معلومات بایومتریکی تثبیت شده، باطل اعلام کرد.

کمیسیون مستقل انتخابات ناوقت روز گذشته (شنبه، دوم قوس) با نشر اعلامیه‌یی گفته که این آرا در جریان روند بازشماری و تفتیش آرا و پس از تکمیل شدن این روند در ۲۴ ولایت، باطل شده است.

در اعلامیه کمیسیون آمده است که روند تفتیش و بازشماری آراء در 18 عقرب آغاز گردید، اما در جریان عملیات تفتیش و بازشماری، بنابر اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی و پاسخگوی کمیسیون نسبت به اعتراضات آنان، در حدود چهار روز متوقف گردید. بعد از گفت‌وگو و جلسات تخنیکی با نمایندگان ستادها مجدداً آغاز گردید که تا اکنون روند تفتیش و بازشماری آراء در 24 ولایت تکمیل گردیده است، در 3 ولایت به‌گونه عادی جریان دارد و متأسفانه در 7 ولایت بنا بر اعتراض برخی از ستادهای انتخاباتی هنوز آغاز نشده است.

اعلامیه افزوده است، “مواد 23 ولایت به مرکز مواصلت ورزیده است که پروسه انتیک و اسکن فورمه‌های نتایج آن در مرکز ملی جمع‌بندی نتایج جریان دارد. مواد متباقی ولایات که روند تفتیش و بازشماری خاتمه یافته است نیز بزودی مواصلت خواهد ورزید”.

کمیسیون هم‌چنان از تمام ستادهای انتخاباتی خواسته که اجازه دهند تا کمیسیون مستقل انتخابات، کار خویش را مطابق قانون انجام دهد.

پیش از این، شماری از دسته‌های انتخاباتی گفته‌اند که تا زمان نیافتن پاسخ به خواسته‌های‌شان، به ویژه جداسازی آرای ۲ هزار و ۴۳۲ محل فاقد معلومات بایومتریکی از روند بازشماری، اجازه بازشماری آرا را نخواهند داد.

این دسته‌ها انتخاباتی از کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهند که ۳۰۰ هزار رای «ناپاک» و ۱۳۷ هزار رای «قرنطین شده» را باطل اعلام کند.

 کمیسیون مستقل انتخابات قبلآ فیصله کرده است که ۱۳۷ هزار رای «قرنطین شده» اعتبار دارد و حدود ۸۰ هزار رای خارج از وقت نیز در صورت نداشتن نقیصه‌ای، بااعتبار شناخته خواهد شد

مسوولان در کمیسیون مستقل انتخابات هنوز به‌گونه مشخص در مورد زمان اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری چیزی نگفته‌اند.