دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

16764894_403

گزارش‌گران بدون مرز: آزادی بیان در افغانستان با تهدید روبروست

21 April 2020

سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۲۰ خود از رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها، گفته است که افغانستان با یک رده صعود، از جایگاه ۱۲۲ در ۱۲۱ قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از صدای امریکا، این سازمان گفته است که خشونت و شمار خبرنگاران کشته‌شده نسبت به سه سال قبل کمتر است و حکومت برای محافظت از خبرنگاران اقداماتی داشته و از کمیتۀ مشترک رسانه‌ها و حکومت به عنوان نمونه یاد کرده است.

اما جنگ تحمیل‌شدۀ طالبان و داعش، آزار و اذیت جنگ‌سالاران و برخی مقامات دولتی را آنچه این سازمان “فاسد” یاد کرده، تهدید دایمی برای خبرنگاران، رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی خوانده است.

این سازمان از توافق صلح دوحه یاد کرده و گفته است که با صلح پایدار و دایمی راه دراز در پیش است و هنوز هم دستاوردهایی که آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را تضمین می‌کنند، با تهدید مواجه اند.

همچنان در بخشی از این گزارش آمده است: “زنان خبرنگار با وجود مقاومت اما در کشوری که افراط‌گرایی اسلامی و مردسالارانه در شماری از ولایات گفتمانی غالب است، همچنان آسیب پذیر هستند. این نگرانی جدی وجود دارد که آزادی‌های بنیادین و به ویژه آزادی اطلاع‌رسانی و آزادی خبرنگاران زن در مذاکرات و به پای صلح قربانی شوند”.

در رده‌بندی جهانی ۲۰۲۰ آزادی رسانه‌ها، ناروی، فنلند و دنمارک به ترتیب در جایگاه اول تا سوم قرار دارند؛ اما ترکمنستان و کوریای شمالی، در قعر جدول قرار گرفته اند.

بحران‌ها

سازمان گزارشگران بدون مرز، از تهاجمی‌شدن مدل‌های اقتدارگر، نبود تضمین‌های دموکراتیک، دوقطبی شدن و سیاست سرکوب، تردیدها و کینه نسبت به رسانه‌ها و فقر روزنامه‌نگاری باکیفیت را پنج بحرانی در برابر روزنامه‌نگاران در یک دهۀ پیشرو یاد کرده است.

همچنان این سازمان گفته است که گسترش بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان بر بحران‌های که حق دسترسی به اطلاعات را نیز تهدید می‌کند، اضافه شده و از آن بحران صحت یاد کرده است.

کریستف دولوار، منشی اول این سازمان گفته است: “ما با بحران‌هایی همزمان به دهه‌ای سرنوشت‌ساز برای روزنامه‌نگاری وارد شده‌ایم. همه‌گیری ویروس کرونا تصویرگر وجود عوامل منفی برای حق دسترسی به اطلاعات درست و خود عاملی با ضریب افزاینده است. آزادی، کثرت‌گرایی، راستینی اطلاعات تا سال ۲۰۳۰ چه خواهند شد؟ پاسخ به این پرسش را در امروز باید جستجو کرد.»

آزادی بیان,افغانستان,خبرنگاران,گزارش گران بدون مرز