جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

3348952

یوسف نورستانی: بارها به اداره رفاه اجتماعی امریکا دروغ گفتم

16 December 2019

احمد یوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان و عضو انتصابی برحال مجلس سنای این کشور، از سوی یک دادگاه فدرال در امریکا به جرم “دزدی از بودجه عمومی” محکوم شد.

نورستانی به تاریخ ۱۱ دسمبر در ایالت کالیفورنیا امریکا اعتراف کرد که از ماه جولای سال ۲۰۱۵ تا دسمبر ۲۰۱۸ از امتیازات دولتی امریکا دزدیده است.

در جریان استماعیه در شهر سن دییگو در ایالت کالیفورنیا، آقای نورستانی پذیرفت که در سال ۲۰۱۵ تقاضای دریافت کمک‌های دولتی را کرده بود؛ امتیازی که فقط برای افرادی داده می‌شود که در داخل ایالات متحده زندگی می‌کنند.

آقای نورستانی اعتراف کرده است که به اداره رفاه اجتماعی ایالت کلفورنیا، امریکا در بارۀ سفرها و محل اقامت‌اش بارها دروغ گفته است.

نورستانی پذیرفته است که سفرها و نداشتن اقامت در ایالات متحده را پنهان کرده و بیش از ۲۷ هزار دالرامریکایی را از این بابت دریافت کرده و سبب زیان بیش از ۷۳ هزار دالر از درک پرداخت مصارف صحی و دریافت سایر خدمات، به ایالت کالیفورنیا زیان رسانیده است.

آقای نورستانی همچنان سفرهای خارجی اش را از حکومت امریکا پنهان کرده بود. بر اساس قانون امریکا، اگر برای بیش از ۳۰ روز بیرون از کشور می‌باشد باید آنرا به حکومت گزارش دهد.

نورستانی گفته است که پول‌های متذکره را دوباره به حکومت تادیه خواهد کرد. او اکنون با حد اکثر ۱۰ سال زندان و پرداخت ۲۵۰ هزار جریمه نقدی مواجه است.

براساس قانون ایالت کالیفرنیا امریکا، «پول تأمین اجتماعی» یک برنامه‌ نیاز‌محور است که توسط اداره امنیت اجتماعی به افراد مسن، نابینا و معلول که درآمد کم دارند، اختصاص یافته است.

بر اساس اعلامیه وزارت عدلیه امریکا، یوسف نورستانی در حالی که در بست‌های بلند در افغانستان ایفای وظیفه می‌کرد، با ارایه معلومات نادرست از حکومت ایالتی امتیازات نیز دریافت می‌کرد.

سفارت امریکا در کابل در توییتی نوشته است که آقای نورستانی به جرم کلاهبرداری در امریکا محکوم شده است.

در این توییت آمده است، “فساد مرز نمی‌شناسد. هر کسی در هر کشوری که اعتماد عمومی را نقض کند و یا از صلاحیت‌هایش سوء استفاده کند عدالت در موردش باید اجرا شود.”

احمد یوسف نورستانی در پست‌های مهم از جمله والی هرات، رییس کمیسیون مستقل انتخابات در سال 2014 کار کرده و از سال 2018 تا کنون به عنوان سناتور در مجلس سنا افغانستان فعالیت دارد.

اختلاس,امریکا,دادگاه امریکا,دزدی,کشورنیوز,یوسف نورستانی