سه شنبه, ۱۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

19373806_403

شایعۀ مرگ رهبر طالبان

02 June 2020

مقامات طالبان می‌گویند که رهبر این گروه به ویروس کرونا آلوده شده و احتمالا زیر درمان مرده است. خبر آلوده‌شدن ملا هیبت‌الله آخندزاده را به این ویروس که شماری دیگر از رهبران ارشد طالبان را نیز بیمار کرده است، روز دوشنبه یک مقام ارشد نظامی طالبان به‌نام مولوی محمدعلی جان احمد تأیید کرد.

احمد در مصاحبه با «فارن پالیسی» گفت: «رهبر ما بیمار اما در حال بهبودی است.» با این‌حال سه مقام دیگر طالبان در شهر کویته‌ی پاکستان به شرط پنهان‌ماندن هویت‌شان می‌گویند که آن‌ها معتقدند آخندزاده بر اثر بیماری کووید 19 درگذشته است. این خبر تا کنون به صورت رسمی تأیید نشده است.

در همین‌حال یک مقام ارشد حکومت افغانستان می‌گوید که سایر رهبران طالبان از جمله بسیاری از اعضای این گروه در دفتر طالبان در دوحه‌ی قطر که با ایالات متحده بر سر توافق‌نامه‌ای که در ماه فبروری به امضا رسید مذاکره کردند، نیز به کووید 19 مبتلا شده‌اند. این مقام به شرط پنهان‌ماندن هویتش گفت: «تقریبا تمام رهبری طالبان در دوحه این مریضی را دارند.»

او افزود: «این [تحول] مهم است زیرا اگر مذاکرات [بین حکومت و طالبان] طی چند هفته‌ی آینده آغاز نشود و آن‌ها بیمار باشند، آتش‌بس را تا چه مدت ادامه خواهند داد؟»

مقامات طالبان که در این گزارش نام‌شان ذکر نمی‌شود گفتند آخندزاده در سه ماه گذشته دیده نشده است، هیچ نوار صوتی از جانب وی منتشر نشده است و پیام عیدی وی نیز در قالب بیانیه و قبل از عید منتشر شده است.

احمد، مقام نظامی ارشد طالبان، گفت که آخندزاده بستری شده است، اما تأیید نکرد که در کدام شفاخانه و کجا بستری شده است. او در پاسخ به این سوال که آیا رهبر طالبان در پاکستان تحت درمان قرار گرفته است یا جای دیگری، گفت: «چرا شما مردم فکر می‌کنید که پاکستان تنها کشوری است [که آخندزاده در شفاخانه‌ی آن بستری می‌شود]؟ کشورهای دیگری نیز هستند که از پاکستان قوی‌ترند که از ما حمایت می‌کنند و جهان نیز این را می‌داند. من نام این کشور را نمی‌گیرم اما [بدانید] که کشوری قدرت‌مند و یکی از متحدین ما است.»

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در واکنش به گزارش فارین پالیسی، گفت که رهبر طالبان زنده است و مصروف کارهای خود می‌باشد.

 

 

افغانستان,رهبر طالبان,کرونا,ملا هبت الله