سه شنبه, ۱۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Ee-GWbYXsAEk6MT

غنی: فرمان رهایی صادر می‌کنم/عبدالله: تمام موانع برداشته شد

09 August 2020

محمد اشرف غني رییس‌جمهور افغانستان با تایید قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح مبنی بر آزادی زندانیان طالبان اعلام کرد که حکم آزادی 400 زندانی طالبان را که پیشتر نمی‌توانستم امضا کنم، امروز امضا خواهم کرد.

به گزارش خبرگزاری کشور، محمد اشرف غنی امروز در مراسم اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح گفت: امروز من حکمی را امضا می‌کنم که قبل از این نمی‌توانستم امضا کنم، زیرا صلاحیت آن را نداشتم، اما اکنون براساس تصمیم اعضای لویه جرگه، دستور آزادی 400 زندانی طالبان را صادر می‌کنم.
رییس‌جمهور اضافه کرد، اکنون انتخاب در دست طالبان است، امروز طالبان نشان دهد که از آتش بس سراسری ترس ندارد.
وی افزود: توقع داریم طالبان به درخواست لویه جرگه مشورتی صلح برای آتش بس و فراهم شدن زمینه خدمات رسانی به مردم افغانستان پاسخ مثبت بدهد.
اشرف غنی با تاکید بر اینکه آغوش ملت افغانستان برای طالبان باز است گفت: ما برای پایان خشونت چند دهه در افغانستان نیت، اراده و ظرفیت لازم را داریم.
رییس‌جمهور غنی با بیان این‌که جنگ و ناامنی فقط بدبختی و درد و رنج برای ما به بار آورده است، گفت: جنگ راه حل نیست بلکه همسویی و همدیگر پذیری می‌تواند معضلات جامعه افغانستان را برطرف کند.
وی در عین حال گفت: خطرات (در مسیر صلح) وجود دارد، دست‌های مختلف در کار است تا افغان‌ها نتوانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند، اما با وحدت و همدلی می‌توانیم مشکلات را تحلیل، جمع بندی و برای حل آن اقدام کنیم.
رییس‌جمهور با بیان این‌که لویه جرگه مشورتی صلح، مسیر این کشور را تعیین کرد گفت: دولت افغانستان مفاد قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح را عملی خواهد کرد و دولت نقش اجرا کننده را خواهد داشت.
در عین حال، عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی افغانستان، در مراسم اختتامیه لویه جرگه مشورتی صلح گفت: امروز لویه جرگه با اعلام آزادی زندانیان طالبان یک تصمیم تاریخی و سرنوشت ساز را اتخاذ کرده است.
وی با قدردانی از نیروهای امنیتی افغانستان برای برگزاری لویه جرگه در کابل، افزود: با این تصمیم جرگه تمام موانع برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی برداشته شده است.
به گفته عبدالله، آنچه به «خیر و صلاح» مردم بود، در لویه ‌جرگه مشورتی صلح تصمیم گرفته شده است. لویه‌ جرگه مشورتی صلح آزادی 400 زندانی طالبان را تأیید کرد.
حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین و سایر چهره‌های سیاسی از جمله محمد محقق، محمدکریم خلیلی نیز در نشست اختتامیه لویه جرگه حضور داشتند.
رییس‌جمهور پیشین کشور گفت که قطعنامه لویه‌ جرگه بحث را تمام کرد و ما را به آرزوی خود رساند. در صلح عزت است. صلح زیباست و طبعاً که زند‌گی زیبا است. بعد از آزادی 400 زندانی طالبان که شما تایید کردید و رییس‌جمهور تصویب می‌کند، دو یا سه روز بعد هیأت می‌رود و مذاکرات را آغاز می‌کند.

داکتر عبدالله عبدالله,رهایی طالبان,رییس جمهور غنی,رییس شورای عالی مصالحه ملی,کشورنیوز,لویه جرگه مشورتی صلح,محمد اشرف غنی