سه شنبه, ۱۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

119001442_10216822054878922_4160102788585035130_o

وزرای خارجۀ افغانستان و ناروی خواستار آتش‌بس فوری شدند

15 September 2020

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه پس از چاشت امروز با خانم اینه اریکسن سوریدی، وزیر امور خارجه کشور شاهی ناروی صحبت و گفتگوی تیلفونی کرد.

وزارت خارجۀ افغانستان در بیانیه‌یی اعلام کرد که در این صحبت تلیفونی، وزیر امور خارجه کشور از سخنرانی بامحتوا و همه‌جانبه وزیر امور خارجه ناروی در نشست افتتاحیه گفتگوهای صلح در دوحه و اعلان آمادگی آن کشور برای میزبانی از گفتگوهای صلح میان جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، سپاسگزاری کرد.

با اشاره به همکاری‌ها و حضور دراز مدت و فعال ناروی در افغانستان و تجربهٔ غنی آن کشور در حل تنش‌های جهانی، آقای اتمر نقش کشور شاهی ناروی را در حمایت از  کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس فوری در افغانستان برای کامیابی گفتگوهای صلح، مهم و اساسی خواند.

سپس، وزیر امور خارجهٔ ناروی با ابراز خرسندی از آغاز مذاکرات میان جمهوری اسلامی افغانستان و گروه طالبان در دوحه، از ادامهٔ حمایت کشور متبوعش از گفتگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغان ها و ایجاد سهولت‌ها در این راستا به وزیر امور خارجهٔ کشور اطمینان داد.

بانو سوریدی کاهش خشونت‌ها و قبول آتش‌بس فوری را برای کامیابی گفتگو های صلح مهم دانست و با محکوم‌نمودن حملهٔ تروریستی اخیر بالای معاون اول ریاست جمهوری، مراتب تسلیت و غمشریکی‌اش را به خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز داشت.

در گفت‌وشنود تیلفونی امروز، وزرای امور خارجهٔ افغانستان و ناروی، راجع به ادامهٔ گفتگوها و دور بعدی مذاکرات، نقش اجماع منطقه‌یی و جهانی در کامیابی پروسهٔ صلح، حمایت کشورهای منطقه و جهان از کنفرانس ژینو در مورد افغانستان و تأثیر آن بر موفقیت گفتگوهای صلح، حفظ دستآوردهای ۱۹ سال افغانستان و موضوعات مرتبط دیگر، صحبت و تبادل نظر کردند

آتش بس,افغانستان,صلح,طالبان,ناروی