جمعه, ۷ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

8b38f102-ba85-475b-99ca-1b670eb71a61

اختلافات میان‌گروهی طالبان کلید خورد

22 May 2022

جمشید یما امیری
 
حمله به مراسم یادبود از اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در کابل، سر آغاز بی‌اعتمادی میان دو شاخۀ اصلی طالبان خواهد بود. امروز در حمله به هوتل استقلال در جادۀ میدان هوایی، مراسم یادبود از اختر منصور برهم خورد. جبهۀ آزادگان ادعا می‌کند که حمله کار آنان بوده و در آن ملایعقوب وزیر دفاع طالبان زخم برداشته است. اما تاکنون هیچ اطلاع دقیقی، از تلفات برخاسته از این رویداد در دست نیست.
حمله در شرایطی به‌وقوع پیوسته که شبکۀ حقانی مسوولیت وزارت داخله و به‌طبع تأمین امنیت کابل را برعهده دارد. از این رو، سران لوی کندهار، متهم شبکۀ حقانی را می‌دانند. حقانی یا خود این حمله را سازمان‌دهی کرده و یا در جلوگیری از حمله کوتاهی و غفلت کرده است. در هر دو صورت، تقصیر به رهبری شبکۀ حقانی بر می‌گردد.
این حمله، اختلافات سیاسی میان دو طرف را به دشمنی نظامی و امنیتی مبدل می‌کند.
اختلاف و رقابت میان دو جریان ۹ ماه پیش کلید خورد. اما رفته‌رفته عمق اختلافات آشکارتر گردید. شبکۀ حقانی از سالروز پیروزی مجاهدین (هشت ثور) در کابل تجلیل کرد و عکس تمام رهبران جهادی به‌شمول احمدشاه مسعود در سالون نصب گردید. اما هیچ یک از مهره‌های کلیدی لوی کندهار در مراسم حضور نیافتند.
جبهۀ لوی کندهار از سالروز مرگ ملا محمد عمر پیشوای تحریک طالبان تجلیل کرد. در مراسم یادشده، از سران شبکۀ حقانی، تنها انس حقانی که هیچ سمت رسمی و دولتی ندارد در جلسه شرکت ورزید. سراج‌الدین حقانی، رهبر و خلیل‌الرحمن حقانی نفر دوم شبکۀ حقانی در مراسم حضور نیافتند.
امروز از سالروز کشته‌شدن اختر محمد منصور در تالار رادیو تلویزیون ملی تجلیل شد. در این مراسم هیچ از سران شاخۀ حقانی (سراج‌الدین، خلیل‌الرحمن و انس) حضور نیافتند. سراج‌الدین حقانی در جلسات شورای وزیران حضور نمی‌یابد و به ارگ پاسخگو نیست.
شیرمحمد عباس استانکزی نیز با سخنان صریح و بی‌پیشینه، پرده از اختلافات در رهبری طالبان برداشت. استانکزی بر حکومت داری، سیاست خارجی، برنامۀ اقتصادی، برنامۀ تعلیمی و تحصیلی طالبان حمله کرد و گفت که او شخصاً شاهد سرنگونی رژیم های زیادی بوده و عامل اصلی حکومت با سر نیزه بوده است.
وحدت صفوف و رهبری طالبان زبان زد عام و خاص بود. اما با گذشت هر روز درگیری و اختلافات میان سران گروه افزایش می‌یابد. بخشی از درگیری‌ها بر سر تقسیم منابع و کرسی‌های دولتی است. بخش عمده، ریشه در نگاه متفاوت سران طالب روی تطبیق شریعت، امر به معروف و نهی از منکر و وضع محدودیت بر زنان، برخورد سخت‌گیرانه با رسانه‌ها و انعطاف‌ناپذیری با جریان‌های سیاسی و اقشار اجتماعی دارد.

اختلافات درونی,افغانستان,جمشید,حقانی,طالبان,ملا برادر,ملا عمر,یما امیری