شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FjTV6HzX0AEvlZo

استقبال امارات از وزیر دفاع طالبان/ ملایعقوب میلیون‌ها دالر در دبی سرمایه‌گذاری کرده است

06 December 2022

محمد بن راشد نخست‌وزیر و معاون رییس‌جمهور امارات متحده عربی با یعقوب مجاهد وزیر دفاع طالبان در دبی دیدار کرده است.

دفتر نخست‌وزیر امارات متحده عربی در خبرنامه‌یی گفت که در این دو دیدار دو طرف دربارۀ روابط و همکاری دوجانبه بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

وزیر دفاع طالبان از چند روز بدین‌سو در امارات متحده عربی به سر می‌برد. او به دعوت مقامات امارات به دبی و ابوظبی رفته است.

پیوند ملایعقوب با امارات

 ملایعقوب مجاهد وزیر دفاع طالبان روابط نزدیکی با امارات متحده عربی دارد.

یک منبع به کشور نیوز گفت که ملایعقوب صدها میلیون دالر در دبی سرمایه گذاری کرده است. منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش در گزارش ذکر شود، گفت که ملا یعقوب پیش از پیروزی طالبان در افغانستان نیز روابط نزدیکی با امارات داشت. او تمام وقت در امارات متحده عربی در رفت و آمد بود. تجارت و روابط اقتصادی طالبان را از دبی مدیریت می‌کرد.

به گفتۀ منبع، هنگامی‌که ملایعقوب به ریاست کمیتۀ نظامی طالبان منصوب شد نیز روابط خویش را با امارات حفظ کرد.

امارات متحده عربی در کنار پاکستان و ترکمنستان سومین کشوری بود که رژیم طالبان را در دهۀ ۹۰ در افغانستان به رسمیت شناخته بود.

طالبان به تازگی قرارداد مدیریت میدان هوایی کابل را به امارات متحده عربی سپرده‌اند. قرار بود مدیریت و امنیت میدان به ترکیه واگذار شود. اما طالبان قرارداد را از قطر و ترکیه گرفتند و به امارات سپردند. 

مجاهد: جهان به تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد

وزیر دفاع طالبان در دبی با نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان نیز دیدار کرده است.

سرپرست وزارت دفاع طالبان در دیدار با نماینده ویژه امریکا برای افغانستان در امارات متحده عربی خواستار احترام گذاشتن جهان به تمامیت ارضی افغانستان شده است.

وزارت دفاع طالبان می‌گوید که ملا یعقوب به تام وست اطمینان داده که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

ملا محمد یعقوب گفته که افغانستان، تمام مرزها و «نقاط فرضی» آن امن است.

به نقل از خبرنامه وزارت دفاع طالبان که روز سه‌شنبه، ۱۵ قوس نشر شد، ملایعقوب از آقای وست خواسته است که «جهان به تمامیت ارضی افغانستان احترام بگذارد.»

تام وست در تور منطقه‌ای به امارات متحده عربی، هند و جاپان رفته است. نماینده امریکا در هند با عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی پیشین و شماری از مقامات بلندرتبۀ هندی دیدار کرده است.

افغانستان,امارات متحده عربی,حاکم دبی,صلح,طالبان,کابل,ملایعقوب