دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

w625_h0

تمرد از دستور امیرالمومنین

08 April 2024

عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجه طالبان، دیروز در نشستی در کابل بدون نام بردن از ملاهبت‌الله رهبر این گروه گفت که رهبری که در میان مردم نیست، منزوی است و حکومتش دوام نمی‌آورد. او به خلفای صدر اسلام اشاره کرد و گفت که پنهان‌شدن زعیم از مردم در اسلام جای ندارد.

به گزارش کشورنیوز، عباس استانکزی هرازگاهی از رهبران طالبان انتقاد می‌کند. او پیشتر با کلمات تند از مخالفت رهبر طالبان با تعلیم و تربیۀ دختران و کار زنان انتقاد کرده بود.

ناظران می‌گویند که عباس استانکزی سخنگوی طیف وسیعی از طالبان کابل‌نشین از جمله ملا برادر است که مخالف برخورد سخت‌گیرانۀ امیرالمومنین هستند.

آنها روی بسیاری از مسایل از جمله بازگشایی مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان اختلاف نظر دارند. ملاهبت‌الله مخالف بازشدن مکاتب و دانشگاه‌ها به روی دختران است. ملا هبت‌الله اخیراً در یک نوار صوتی که از تلویزیون دولتی پخش شد، گفت که در راستای تطبیق شریعت به ویژه سنگسار زیر بار هیچ کشور کفری نخواهد رفت.

آگاهان سیاسی می‌گویند که طالبان کابل نشین متوجه شده‌اند که تدوام انزوا و دشمنی با جهان، بقای رژیم آن‌ها را به مخاطره انداخته است. از این رو، تلاش دارند که رفتار و عملکرد ملا هبت‌الله را تغییر دهند.

هنوز هیچ تصور و ویدیویی از ملا هبت‌الله رهبر طالبان بیرون نشده است. او با مردم نمی‌بیند. در نشست‌های دولتی حضور ندارد. حتا مقامات طالبان نیز قادر به دیدار با وی نیستند. اخیراً ملا عبدالسلام ضعیف سفیر سابق طالبان در پاکستان گفت که هیچگاه ملا هبت‌الله را ندیده است. همچنان، جنرال مبین از فعالان رسانه‌یی طالبان گفت که پس از روزها انتظار در کندهار نتوانسته ملاهبت‌الله را ملاقات کند. البته ملا هبت‌الله در سال ۲۰۲۱ در خیمه لویه جرگه با حضور صدها تن از هوادارانش سخنرانی کرد.

ملاهبت الله بارها از مقامات طالبان خواسته که انتقادهای‌شان را رسانه‌یی نسازند. او پیشتر در پیامی گفت که انتقاد از زعیم اسلامی خلاف شریعت و ناروا است. با این حال، عباس استانکزی دست از انتقاد بر نمی‌دارد.