دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

Special Representative for Afghanistan Reconciliation Zalmay Khalilzad speaks on the prospects for peace, Friday, Feb. 8, 2019, at the U.S. Institute of Peace, in Washington. (AP Photo/Jacquelyn Martin)

خلیل‌زاد: طالبان روح توافق‌نامه را نقض می‌کنند

16 May 2020

دو حمله مرگبار هفته گذشته در افغانستان نقاط ضعف مهم پیمان خروج نیروها میان امریکا و طالبان را نمایان ساخت؛ هیچ چیز در آن طالبان را به توقف چنین کشتارهایی ملزم نکرده است و توانایی دولت کابل برای خنثی سازی آنها با کاهش تعداد نیروهای امریکایی کمتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشور به نقل از رویترز، این پیمان نهایتاً قرار است صلح بین دولت افغانستان و طالبان را ترویج کند؛ گروهی که انجام حمله کابل را که در آن سه فرد مسلح در لباس مأمور پولیس ۲۴ تن از جمله دو نوزاد را در یک زایشگاه کابل کشتند و یک بمبگذاری انتحاری در شرق این کشور را که جان ۳۲ تن را گرفت، تکذیب کرد.

مفاد اصلی توافق ۲۹ فبروری که دولت افغانستان در آن دخیل نبود، شامل تعهد امریکا به کاهش حضور نظامی در افغانستان به ۸۶۰ تن تا اواسط جنوری می‌شود و اگر شرایط اجازه دهد، تعداد نظامیان تا مه ۲۰۲۱ به صفر کاهش می‌یابد.

در ازای آن، طالبان وعده داد تا به اعضایش، دیگر اشخاص و گروه‌ها از جمله القاعده اجازه ندهد تا از خاک افغانستان برای تهدید امنیت ایالات متحده و متحدانش استفاده کنند.

به لحاظ فنی، افغانستان رسما متحد ایالات متحده نیست زیرا آنها پیمان دفاع مشترک ندارند و این توافق هیچ حرفی درباره حملات به غیرنظامیان نظیر دو حمله سه شنبه گذشته نمی‌زند.

تام مالینوفسکی، از مقام‌های سابق وزارت خارجه امریکا در حوزه حقوق بشر می‌گوید: هیچ چیزی در توافق صلح ما با طالبان نیست که مانع آن‌ها از کشتار افغان‌ها شود. و البته از همان لحظه‌ای که ما خارج شویم، دیگر هیچ بازدارندگی عملی‌ای وجود ندارد.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا و طراح این پیمان که مورد حمایت دونالد ترامپ قرار دارد، اذعان دارد که این پیمان از حملات به افغان‌ها جلوگیری نمی‌کند و تاکید دارد که بهترین راه این است که طرفین مذاکرات را آغاز کنند و تلاش کنند تا زمانی که نیروهای امریکایی آنجا هستند، با چنین حملاتی مقابله کنند.

خلیلزاد جمعه به خبرنگاران گفت: “این توافق به طور مشخص از آن‌ها نمی‌خواهد به نیروهای افغان حمله نکنند.”

با این حال او گفت طالبان به کاهش خشونت متعهد شد و برقراری یک آتش بس جزو اولین موضوعات مورد بحث در مذاکرات بین افغان‌ها خواهد بود.

این نماینده ویژه امریکا ادامه داد: “ما می‌گوییم که آن ها در حال نقض روح توافق هستند.”

بررسی‌های رویترز نشان می‌دهد، گروه طالبان مراقب بوده است تا به نیروهای امریکایی و ائتلاف حمله نکند اما آن‌ها بیش از ۴۵۰۰ حمله در افغانستان داشته‌اند که افزایش چشمگیر سطح خشونت‌ها در ۴۵ روز اول پس از امضای این توافق به شمار می‌رود.

براساس گزارش سازمان ملل، بیش از ۵۰۰ غیر نظامی در نیمه نخست ۲۰۲۰ در افغانستان کشته شدند و حتی خشونت پس از امضای این توافق دیده می‌شد.

یک دیپلمات غربی مستقر در کابل می‌گوید، طالبان به نسبت ایالات متحده در این توافق دستاورد بهتری داشت. او گفت: توافق میان امریکا و طالبان مملو از حفره است و در حالیکه به صراحت درباره طرح خروج امریکا و ناتو سخن می‌گوید، انتظارات اندکی از طرف طالبان دارد. این توافقی تیره و تار است و در آن یک طرف نیات خودش را آشکار بیان می‌کند اما طرف دیگر هیچ تعهد جدی‌ای نمی‌دهد.

ایالات متحده امریکا پنجشنبه گذشته شاخه داعش در افغانستان را بابت حملات مرگبار اخیر در آنجا سرزنش کرد، نه طالبان را و در ادامه از افغان‌ها خواست تا روند صلح با طالبان را ادامه دهند.  مقام‌های افغان اما این ارزیابی را رد کرده و طالبان را مقصر دانستند. آن‌ها همچنین تاکید دارند که طالبان فضایی را ایجاد کرده است که اجازه فعالیت چنین گروه‌هایی را می‌دهد.

زلمی خلیلزاد همچنین روز جمعه گفت، اخبار مثبتی درباره تشکیل یک دولت مشترک ملی در افغانستان شنیده است و از این دولت خواست تا گفت و گوها با طالبان را آغاز کند.

او به خبرنگاران گفت: نیروهایی همچون داعش هستند که صلح در افغانستان را به نفع خودشان نمی‌دانند و برای افزایش خشونت به منظور تضعیف ابعاد صلح تلاش می‌کنند. ما از طرفین می‌خواهیم گرفتار این تله نشوند و به جای آن علیه تروریست‌هایی از جمله داعش همکاری کنند. ما می‌خواهیم این اتفاق در کوتاه‌ترین زمان ممکن، تا زمانی که ما در آنجا حضور چشمگیری داریم، انجام شود.

افغانستان,امریکا,خلیلزاد,صلح,طالبان