دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

دددد

طالبان دروازۀ دو رسانه را در کابل بستند

16 April 2024

رییس شورای ژورنالیستان افغانستان و رییس تلویزیون طلوع در یک کنفرانس خبری مشترک با نمایندگان طالبان از توقف فعالیت تلویزیون نور و بریا در کابل خبر داد. این دو چهرۀ رسانه‌یی گفتند که تلویزیون نور و بریا به دلیل نشرات خلاف منافع ملی و مغایر ارزش‌های اسلامی متوقف و به دادگاه معرفی شده است.
به گزارش کشورنیوز، ذبیح‌الله سادات و حفیظ‌الله بارکزی، دو عضو این کمیسیون طالبان می‌گویند که این تصمیم امروز (سه شنبه) در نشستی در کابل گرفته شده است.
تلویزیون نور ارگان نشراتی جمعیت اسلامی افغانستان است. در یک دهه و اندی نشرات تلویزیون نور متمرکز به برنامه‌های اسلامی و خبری بود. تلویزیون نور در سال ۲۰۰۷ میلادی و تلویزیون بریا در سال ۲۰۱۹ میلادی در کابل به فعالیت آغاز کردند.
جمشید یما امیری روزنامه نگار می گوید که شرم‌آور است که دو تن از ژورنالیستان نام‌آشنا در کنار طالبان می‌ایستند و از توقف فعالیت و دادگاهی‌شدن تلویزیون‌های خصوصی خبر می‌دهند. آن‌هم به اتهام رعایت نکردن اصول و ارزش‌های اسلامی و منافع ملی افغانستان.
به گفتۀ او، این چهره‌ها لکۀ ننگی بر جامعۀ رسانه‌یی افغانستان هستند. آنها هیچ تعهد و باوری به آزادی بیان و ارزش‌های دموکراتیک ندارند و به جیره‌خوران طالبان تبدیل شده‌اند و مطابق فرمایش‌های آنان عمل می‌کنند.
طالبان با برگشت به قدرت محدودیت‌های شدیدی را بر رسانه‌ها وضع کرده‌اند. دست کم ۵۰ درصد رسانه‌ها به فعالیت‌های شان پایان داده‌اند. هزاران خبرنگار کشور را ترک کرده‌اند.