یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

60535317_1678023805664439_3669171710361337856_n

طرح حکومت سرپرست به دیپلومات‌های خارجی سپرده شد

20 May 2019

شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، طرح حکومت سرپرست را به نهادهای بین‌المللی و سفارت‌خانه‌های خارجی در کابل ارایه کرده‌اند.

نامزدان ریاست‌جمهوری معتقد هستند که طبق قانون اساسی دورۀ کار حکومت وحدت ملی در اول جوزا پایان می‌یابد و از آنجایی‌که رییس‌جمهور نامزد انتخابات است، باید «حکومت سرپرست» پروسۀ انتخابات را مدیریت کند. آنان می‌گوید که نگران استفاده از امکانات دولتی در کمپاین‌های انتخاباتی هستند.

طرح حکومت سرپرست توسط احمدولی مسعود نامزد ریاست جمهوری و جاوید لودین، عضو تیم تخنیکی شورای نامزدان ریاست جمهوری به دیپلمات‌های خارجی ارایه شده است.

احمدولی مسعود، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در صفحۀ فیسوکش نوشته است که این طرح روز یک‌شنبه(29 ثور) در مراسمی به دیپلمات‌های کشورهای امريكا، بریتانیا، فرانسه، ايتاليا، روسيه، پاكستان، جاپان، هالند، هندوستان، تاجيكستان، يونما، ناتو و بنياد آغا خان تقدیم شد.  

در طرح شورای نامزدان ریاست جمهوری، گفته شده است که اگر رییس‌جمهور غنی از نامزدی در انتخابات پیش رو انصراف دهد، می‌تواند بدون کدام مکانیسم قانونی دیگر به عنوانِ “سرپرست حکومت”، سر از اول جوزای 1398 کار خویش را بدون وقفه تا پایان مهلت سرپرستی ادامه دهد.

اعضای این شورا تاکید کرده‌اند در صورتی‌که رهبران حکومت وحدت ملی کماکان بخواهند در تقابل با قانون اساسی و منافع علیای کشور قرار گرفته و به صورت غیرِ قانونی بعد از اول جوزای 1398 به کار خویش ادامه دهند، عواقبِ ناشی از این اقدام غیرقانونی به دوش خودِ آنها و مسئولان درجه اول نهادهای دولتی است.

اما سران حکومت می‌گویند که بر بنیاد قانون تا برگزاری انتخابات به کار ادامه می‌دهند.

شورای نامزدان ریاست‌جمهوری متشکل از 12 تیم انتخاباتی می‌باشد.

 

طرح حکومت سرپرست، دیپلومت های خاجری، سفرا، ولی مسعود، جاوید لودین