دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

03

یک مرکز تحقیقاتی 50 چهرۀ بانفوذ افغانستان را برگزید

21 April 2020

یک نهاد تحقیقاتی در یک نظرسنجی 50 چهرۀ اثرگذار و بانفوذ افغانستان را گزینش کرده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، مرکز مطالعات معاصر افغانستان اعلام کرد که این چهره‌ها با درنظرداشت میزان نفوذ، اثرگذاری، پشتوانۀ سیاسی- مردمی، دسترسی به منابع، کاریزما، اثرگذاری در افکار عمومی، جایگاه قومی- مذهبی، پشتوانه خارجی، نفوذ در دستگاه قدرت و تعیین‌کننده‌گی در روند انتخابات گزینش شده‌اند.

مرکز مطالعات در خبرنامه‌یی گفته است که فهرست 100 چهرۀ تأثیرگذار در رأی‌زنی با نمایندگان جریان‌ها، برخی صاحب‌نظران و فعالان سیاسی گزینش شده است. بربنیاد خبرنامه، به منظور تثبیت جایگاه و نفوذ چهره‌ها، 10 تن از کارشناسان صاحب صلاحیت و مطرح افغانستان با درنظرداشت تکثر سیاسی و اجتماعی کشور انتخاب شدند تا میزان اثرگذاری این چهره‌ها را مشخص سازند.

بربنیاد این پژوهش،کارشناسان رییس‌جمهور غنی را با 87 نمره بانفوذترین چهرۀ سیاسی برگزیده‌اند. داکتر عبدالله عبدالله رهبر تیم ثبات و همگرایی و رییس اجراییه سابق، با گرفتن 85 نمره به عنوان دومین چهرۀ بانفوذ و اثرگذار سیاسی افغانستان انتخاب شده است.

حامد کرزی با 84 نمره به حیث سومین چهرۀ بانفوذ انتخاب شده است. عبدالرشید دوستم با 82 نمره به عنوان چهارمین چهرۀ پرقدرت افغانستان انتخاب شده است.

محمد محقق با به دست‌آوردن 78 نمره، محمد کریم خلیلی با گرفتن 77 نمره، عبدرب الرسول سیاف با گرفتن 73 و محمد یونس قانونی با به دست آوردن 71 نمره به ترتیب در میان 10 چهرۀ بانفوذ، پرقدرت و اثرگذار سیاسی کشور انتخاب شده‌اند.

صلاح‌الدین ربانی، با گرفتن 65 نمره، گلبدین حکمتیار با به دست‌آوردن 64 نمره، عطا محمد نور با به دست‌آوردن 63 نمره به‌ترتیب در فهرست 50 نفره قرار گرفته‌اند. محمد اسماعیل‌خان، احمدضیا مسعود، رحمت‌الله نبیل، سیدحامد گیلانی، انورالحق احدی، سیدمنصور نادری نیز در فهرست 50 چهرۀ اثرگذار حضور دارند.

از شورای ملی، میررحمن رحمانی با 69 نمره در جمع ده چهرۀ تأثیرگذار کشور حضور دارد. فضل‌هادی مسلمیار با 60 نمره، محمد علم ایزدیار با 55 نمره و رمضان بشردوست با 53 نمره نیز در فهرست 50 نفره قرار گرفته‌اند.

در میان مقام‌های حکومتی، حمدالله محب، با گرفتن 66 نمره، حنیف اتمر با 66 نمره، نادر نادری با گرفتن 64 نمره، امرالله صالح با 63 نمره، مصطفی مستور و سرور دانش معاون رییس‌جمهور با 57 نمره، عبدالهادی ارغندیوال با 53 نمره، اسدالله خالد، ضیا سراج و فاضل فضلی با 52 نمره، سلام رحیمی، متین بیک و شهزاد اکبر هرکدام با گرفتن 51 نمره در جمع 50 چهرۀ با نفوذ و پرقدرت سیاسی افغانستان قرار گرفته‌اند.

فوزیه کوفی با گرفتن 65 نمره، رولاغنی با گرفتن 63 نمره، ناهید فرید با 61 نمره، سیما سمر با 58 نمره، شکریه بارکزی و انارکلی هنریار با به دست‎آوردن 53 نمره، جز زنان اثرگذار سیاسی افغانستان انتخاب شده‌اند.

جاوید لودین با گرفتن 59 نمره و رنگین دادفر سپنتا با دست‌آوردن 58 رأی به ترتیب جز 50 چهرۀ بانفوذ سیاسی افغانستان انتخاب شده‌اند. داوود مرادیان با به دست‌آوردن 54 رأی جایگاه سی‌وهشتم را در میان 50 چهرۀ بانفوذ افغانستان به دست آورده است.

ملا عبدالغنی برادر، معاون گروه طالبان با به‌دست‌آوردن 64 رأی جایگاه هفدهم را در فهرست 50 چهرۀ بانفوذ سیاسی افغانستان به‌دست آورده است. ملاهبت‌الله رهبر طالبان با گرفتن 61 رأی و عباس استانکزی مذاکره‌کنندۀ ارشد این گروه با گرفتن 54 رأی در فهرست 50 چهرۀ بانفوذ سیاسی افغانستان حضور دارند. در فهرست پنجاه نفره نام دکتر ایاز نیازی امام مسجد جامع وزیر محمد اکبرخان نیز وجود دارد.

شماری از کارشناسان گفتند که با معیارهایی چون ایفای نقش در نهادینه‌شدن دموکراسی، تلاش در راستای آزادی بیان، حقوق بشر، حقوق زنان، دولت‌سازی و حکومت‌داری، پژوهش‌های موثرعلمی، نمایندگی از مردم، خدمات بشردوستانه، تلاش در راستای تأمین صلح و ختم جنگ، به چهره‌ها رأی داده‌اند.

پیش از این نیز مرکز مطالعات معاصر افغانستان دوبار نظرسنجی مشابه را دربارۀ چهره‌های بانفوذ در افغانستان راه‌اندازی کرده است.

فهرست 50 چهرۀ اثرگذار به ترتیب قرار ذیل است: 

اشرف‌غنی

 عبدالله عبدالله

حامدکرزی

عبدالرشید دوستم

محمد محقق

محمد کریم خلیلی

عبدرب الرسول سیاف

محمد یونس قانونی

میررحمن رحمانی

سعد محسنی

احسان الله بیات

حمدالله محب

حنیف اتمر

فوزیه کوفی

صلاح‌الدین ربانی

نادر نادری

ملا عبدالغنی برادر

گلبدین حکمتیار

امرالله صالح

عطا محمد نور

بی بی گل

اسماعیل‌خان

سید منصور نادری

ملا هبت‌الله

ناهید فرید

فضل‌هادی مسلمیار

جاوید لودین

سیما سمر

رنگین دادفر سپنتا

مصطفی مستور

سرور دانش

رحمت‌الله نبیل

انورالحق احدی

احمد ضیا مسعود

محمد علم ایزدیار

سید حامد گیلانی

اسدالله سعادتی

داوود مرادیان

عباس استانکزی

شکریه بارکزی

انارکلی هنریار

معصوم ستانکزی

عبدالهادی ارغندیوال

رمضان بشردوست

اسدالله خالد

عبدالطیف پدرام

فاضل محمود فضلی

احمد ضیا سراج

دکتر ایاز نیازی

سلام رحیمی

متین بیک

شهزاد اکبر

افغانستان معاصر,چهره های بانفوذ افغانستان,خلیلی,دوستم,عبدالله,غنی,کرزی,محقق,مرکز تحقیقات