سه شنبه, ۱۱ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

146150591_3723485741079600_7565314292109847972_o

گروه مطالعاتی کنگرۀ امریکا: طالبان متعهد به راه‌حل سیاسی نیستند

04 February 2021

هیأت توظیف‌شدۀ کانگرس امریکا برای ارزیابی وضعیت جنگ و صلح افغانستان می‌گوید که خروج غیرمسوولانۀ نیروهای بین‌المللی از افغانستان، منجر به یک جنگ داخلی دیگر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کشور، «گروه مطالعاتی روند صلح افغانستان» در گزارش هشتاد صفحه‌یی که دیروز منتشر شد، نوشت که شرایط برای خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان تا ماه می فراهم نیست.

آنان در این گزارش طولانی گفته‌اند که طالبان هنوز معتقد به راه حل سیاسی نیستند و به‌گزینۀ نظامی فکر می‌کنند.

بربنیاد این گزارش، اعمال سطح بالای خشونت طالبان علیه غیر نظامیان و نیروهای امنیتی افغان نشان دهنده این است که طالبان هنوز متعهد به راه حل از طریق مذاکره نیستند. افزایش خشونت از سوی طالبان در سال ۲۰۲۰ امکانات رسیدن آنها به یک سازش سیاسی عملی با جمهوری اسلامی افغانستان را زیر سوال قرار می‌دهد. گروه مطالعاتی معتقد است كه عقب نشینی بیشتر نیروهای امریکایی باید منوط به تمایل و ظرفیت واضح طالبان برای مهار گروه‌های تروریستی، کاهش خشونت طالبان علیه مردم افغانستان و پیشرفت واقعی به سمت سازش و مصالحه سیاسی باشد.

این گروه مطالعاتی که شماری از نظامیان برجسته و دیپلومات‌های پیشین عضویت آن را دارند، پیشنهادهایی به ادارۀ امریکا ارایه کرده است.

آنان پیشنهاد کرده‌اند که ایالات متحده امریکا باید دیپلوماسی منطقه‌یی برای موفقیت روند صلح را جدی بگیرد؛ کمک به نهادهای امنیتی افغانستان را تا رسیدن به یک توافق صلح ادامه بدهد؛ حضور خود را در افغانستان متمرکز به مبارزه با تروریزم سازد؛ به حمایت دوام‌دار از نهادهای جامعه مدنی ادامه بدهد و نقش آنان را در روند صلح برجسته سازد؛ و مهمتر این‌که تصامیم پیش‌رو را متحدانه با ائتلاف بین‌المللی و ناتو بگیرد. چون ناتو یکجا با امریکا وارد افغانستان شده و در جنگ با تروریزم 1000 سربازش را قربانی داده است.

گروه مطالعاتی کانگرس امریکا دیروز نتایج کارشان را با رییس شورای مصالحه ملی افغانستان نیز در میان گذاشتند.

 

امریکا,خروج نیروها,صلح,طالبان,غنی,کابل