یکشنبه, ۹ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

76b57ac7-a470-4bf6-a82e-211d601b9c01

بازداشت شماری از معترضان در بلخ/ طالبان مانع اعتراض دختران دانشجو شدند

03 October 2022

احراری

 

صدها تن امروز دوشنبه در شهر مزارشریف در واکنش به کشتار دانش‌آموزان هزاره در دشت برچی کابل دست به‌راه‌پیمایی زدند.

به گزارش کشورنیوز، معترضان با محکوم کردن رویداد مرگبار تروریستی بر آموزشگاه کاج در دشت‌برچی کابل، خواستار تأمین عدالت و به کیفررسیدن عاملان این رویداد شدند.

یوناما می‌گوید که در حمله تروریستی جمعه بر آموزشگاه کاج در دشت برچی کابل، بیش از ۴۳ تن جان باخته و ۸۳ تن زخمی شدند. یوناما گفته که بررسی‌ها دربارۀ حمله را آغاز کرده و احتمال می‌رود شمار تلفات افزایش یابد.

منابع در ولایت بلخ می‌گویند که طالبان امروز شماری از معترضان را بازداشت کرده‌اند. یک منبع در شهر مزارشریف گفت که طالبان با استفاده از آمبولانس معترضان را بازداشت کرده و به جای نامعلومی انتقال داده‌اند.

در این حال، گزارش‌ها از دانشگاه بلخ حاکی است که طالبان مانع اعتراض دانشجویان دختر گردیده‌اند. یکی از دختران دانشجو به کشورنیوز گفت که محصلان صبح زود در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی تظاهرات بودند، اما طالبان به آنها اجازۀ بیرون‌شدن از خوابگاه و اعتراض را ندادند.

او گفت که دختران تلاش کردند که دروازۀ خوابگاه را بشکنانند و از ساختمان بیرون شوند، اما تلاش‌شان به نتیجه نرسید و جمعی دوباره به اتاق‌های شان برگشته‌اند.

این دانشجوی دانشگاه بلخ گفت که در بیرون خوابگاه دخترانۀ دانشگاه بلخ ده‌ها طالب تجمع کرده‌اند و اجازۀ بیرون‌شدن دختران را نمی‌دهند.

پیش از این شهرهای کابل، هرات و بامیان نیز شاهد اعتراضات مسالمت‌آمیز مردمی بود. اما طالبان اعتراض دختران در هرات و کابل را سرکوب کردند و شماری از معترضان را بازداشت و شکنجه کرده‌اند.

سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری از طالبان خواسته‌اند که خشونت را متوقف ساخته و اجازه دهند مردم صدای‌شان را بکشند.

حمله بر آموزشگاه کاج با واکنش گستردۀ جهانی روبرو شده است. همچنان، کمپاینی در شبکه‌های اجتماعی راه افتیده است که در آن شهروندان افغانستان، حمله بر جامعۀ هزاره و شیعه را «نسل‌کشی» و «جنایت جنگی» عنوان کرده‌اند.

بیش از نیم میلیون تن در کمپاین «توقف نسل کشی هزاره‌ها» در تویتر شرکت کرده‌اند. این یکی از بزرگترین کمپاین در شبکههای اجتماعی افغانستان بوده است.

بلخ,دانشگاه بلخ,دشت برچی,کاج,مزارشریف,معترضان دختر,نسل کشی,هزاره ها