دوشنبه, ۱۰ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

حکمتیار

حکمتیار: تنها آرای بایمتریک مدار اعتبار است

02 October 2019

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی و از نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری امروز(چهارشنبه) در یک نشست خبری در کابل گفت تنها آرای قابل اعتبار، آرایی است که «به رویت عکس و اثر انگشت» تأیید شده و در دستگاه‌های بایومتریک ثبت شده باشد. او از کمیسیون انتخابات خواست که بدون هراس به تفکیک آرای بایومتریک از آرای بدون بایومتریک اقدام کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ششم میزان برگزار شد. بر اساس آخرین ارقامی که کمیسیون انتخابات از تعداد رای‌دهندگان ارائه کرده، ۲ میلیون ۵۹۸ هزار نفر در این انتخابات شرکت کرده‌اند.

آقای حکمتیار در این نشست خبری گفت که «مشارکت در انتخابات بسیار پایین بوده» و بیشتر آرای افزوده شده در نیمۀ دوم روز انتخابات تقلبی اند. وی افزود که در ولسوالی روحانی بابا در پکتیا رقم رای‌دهندگان ۹۹۹۹ نفر گزارش شده، در حالی ولسوال روحانی بابا در شهر گردیز است و حکومت بر این ولسوالی کنترلی ندارد.

او همچنین از کمیسیون انتخابات برای ثبت ارقام «مبالغه‌آمیز» انتقاد کرد.

حکمتیار بخش عمده سخنانش را به انتقاد از رهبران حکومت به خصوص رییس‌جمهور اشرف غنی اختصاص داد. وی رهبران حکومت وحدت ملی را به فساد، سوءاستفاده از امکانات متهم کرده و از عملیات شبانۀ قطعات خاص نیروهای امنیتی به شدت انتقاد کرد.

این نامزد ریاست‌جمهوری تأکید کرد، در صورتی که کمیسیون انتخابات آرای بایومتریک را حساب کند، نتیجۀ انتخابات برایش پذیرفتنی است و او به برنده تبریک خواهد گفت. با این حال وی در مورد هرگونه تلاش برای دستکاری آرای مردم هشدار داد و گفت که افغانستان در این صورت با بحران جدی رو‌به‌رو می‌شود.

وی از تأخیر چهار روزه در انتقال اوراق انتخاباتی به مرکز اطلاعات کمیسیون انتخابات به تندی انتقاد کرد و آن را نوعی تلاش برای دستکاری آرا و مشکوک عنوان کرد.

پیش از این عبدالله عبدالله، نامزد تیم ثبات و همگرایی، امرالله صالح، معاون اول تیم دولت ساز و رحمت‌الله نبیل، نامزد تیم امنیت و عدالت در مورد انتخابات ششم میزان واکنش نشان داده بودند.

کمیسیون انتخابات گفته که نتیجۀ ابتدایی را در ۲۷ میزان و نتیجه نهایی انتخابات را در ۱۶ عقرب اعلان می‌کند.

آرای انتخابات,حزب اسلامی,گلبدین حکمتیار,نامزد ریاست جمهوری