یکشنبه, ۱۶ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FezakmCWIAEbIga

ریچارد بنِت به متقی: باید همه‌چیز را به چشم ببینم

12 October 2022

امیرخان متقی وزیر خارجۀ طالبان در دیدار با ریچارد بنِت گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل در امور حقوق بشر در کابل، دربارۀ وضعیت حقوق بشر در افغانستان معلومات داده و گفته که دیگر حق کسی زیر پا نمی‌شود.

 به گزارش کشور نیوز، متقی گفت که دیگر «جنگ‌سالاران، آدم‌ربایان و غاصبین» نمی‌توانند حق هیچ‌ کسی را زیر پا کنند.

وزیر خارجۀ طالبان گفت که «امیرالمؤمنین طی فرمانی مسوولین امارت اسلامی را تشویق کرده که با مردم رفتار خوب کنند و حق آن‌ها را برایشان بدهند.»

قهار بلخی سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان به نقل از متقی گفت که وی از ریچارد بنت خواسته که به‌جای انتقاد بالای یکدیگر، باید با هم همکاری کنیم.

اما گزارشگر ویژۀ سازمان گفته که برای بیان و گزارش درست حقایق، باید همه‌چیز را به چشم خود ببیند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در افغانستان اخیراً در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، «پس‌رفت قابل توجه حقوق زنان و دختران، سرکوب مخالفان و منتقدان و همچنین تحدید آزادی بیان» در این کشور را محکوم کرده بود.

او در نخستین گزارش خود به پنجاه و یکمین نشست سالانه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: «در هیچ کشور دیگری زنان و دختران به این سرعت از تمام عرصه‌های عمومی محو نشده‌اند.»

او گفت به نظر می‌رسد جهان در رسیدگی به بحران حقوق بشری در افغانستان ناتوان است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنان در گزارش 20 صفحه‌ای خود نوشت، در نخست طالبان به رعایت حقوق زنان در چارچوب اسلام اطمینان داده بود، اما اکنون وضعیت به شدت وخیم است و نشانه‌های از نزول کشور به سوی استبداد دیده می‌شود.

بر بنیاد اظهارات او، تقریبا نیمی از جمعیت کشور در سطوح حاد ناامنی غذایی بسر می‌برند و کودکان با گرسنگی شدید و خطرات بالای استثمار از جمله کار اجباری و ازدواج مواجه هستند.

 

حقوق بشر,ریچارد بنت,زنان افغانستان,گزارشگر ویژۀ سازمان ملل,نقض حقوق زنان و اقلیت ها