چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

564

رییس اجرایی: مذاکره با طالبان بدون چتر حکومت خلاف منافع ملی است

09 January 2019

ریاست اجرایی کشور می‌گوید که تا کنون هیچ‌گونه تغییری در موضع گروه طالبان و کشور حامی این گروه به وجود نیامده است. 
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجرایی کشور روز چهارشنبه نزدهم جدی در نشستی به مناسبت بزرگداشت از پانزدهمین سال تصویب قانون اساسی گفت که تاکنون نشانه‌ای مبنی بر تغییر در موضع گروه طالبان و حامیان این گروه دیده نمی‌شود. 
داکتر عبدالله بدون این‌که از کدام کشور خاصی نام ببرد، گفت: «هیچ تغییری در موقف طالبان نیامده و آن کشوری که از آن‌ها حمایت می‌کند، متأسفانه تا به حال ما تغییر را شاهد نبودیم.» 
رییس اجرایی از جانب دیگر می‌گوید که نباید گروه‌ها، احزاب سیاسی و شخصیت‌های سیاسی به دلیل منافع زودگذر سیاسی، خارج از چارچوب دولت افغانستان، با طالبان وارد مذاکرات شوند. به گفته رییس اجرایی هر نوع مذاکرات با گروه طالبان، در غیاب دولت، خلاف منافع ملی است.
رییس اجرایی می‌گوید که بازنگری در هیأت مذاکره‌کننده حکومت قابل بحث است و پیش‌بُرد مذاکره خارج از چارچوب حکومت جز پراکنده‌گی، نتایج دیگری ندارد. به گفته‌ی او، چتر دولت افغانستان با قربانی دادن فرزندان کشور تشکیل شده است و این چتر نباید از بین برود.
رییس اجرایی در این نشست، نسبت به گزارش‌هایی در مورد احتمال تشکیل حکومت موقت واکنش نشان داد و گفت که حکومت موقت ایجاد نمی‌شود و در صورتی که ایجاد شود، به خیر و منفعت مردم افغانستان نیست. 
داکتر عبدالله هم‌چنان گفت که تصمیم تأخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری صرف به دلیل تأمین شفافیت در این روند صورت گرفته است. به گفته‌ی او، پروسه‌ی صلح و مصالح سیاسی در تأخیر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نقش نداشته است.

طابان,مذاکره,منافع