جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

56536123_1087200371484085_8591431392397623296_o

سرور دانش: مردم و رهبران سیاسی به محوریت دولت در مذاکرات صلح توافق نظر دارند

02 April 2019

تدامیچی یماماتو، نماینده سرمنشی سازمان ملل‌متحد برای افغانستان با سرور دانش معاون دوم رئیس‌جمهور در مورد پروسه صلح و برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

آقای یماماتو از ابتکارات حکومت افغانستان در تسریع پروسه صلح استقبال و برمحوریت دولت و مردم افغانستان درمذاکرات صلح تأکید کرد. وی گفت: همۀ تلاش‌های مرتبط به پروسه صلح باید در چارچوپ برنامه دولت تنظیم گردد و جامعه جهانی از موقف دولت و مردم افغانستان در این پروسه حمایت می‌کند.

نماینده سرمنشی سازمان ملل متحد، اعلام موقف ‌حکومت در پروسۀ کابل، آتش‌بس سال گذشته، نشست علما در کابل، اندونیزیا و عربستان سعودی را ابتکارات اثرگذار و تسهیل کننده حکومت برای پروسۀ صلح خوانده گفت: سازمان ملل‌متحد تأکید دارد که نقش محوری دولت و مالکیت مردم افغانستان در پروسۀ صلح حفظ شود.

وی از اقدام اخیر حکومت برای مشوره و رایزنی با رهبران سیاسی در پیوند به مذاکرات صلح استقبال کرد و افزود که صلح افغانستان یک پروسه ملی است و به نتیجه رسیدن این پروسه درصورتی که مردم، رهبران سیاسی، جامعه مدنی و حکومت همسو باشند، بهتر امکان پذیر است.

دراین دیدار معاون ریاست جمهوری گفت: نقطه اصلی این است که در مذاکرات صلح محوریت دولت حفظ شده و مالکیت این پروسه نیز از آن مردم افغانستان باشد. به گفته معاون رئیس‌جمهور روند مشوره حکومت با رهبران‌سیاسی همچنان ادامه داشته و توسعه خواهد یافت.

معاون رئیس‌جمهور افزود: گذشته از برخی رقابت های سیاسی، در سطح ملی، مردم، رهبران سیاسی، احزاب، نهادهای مدنی و جوانب دخیل، برمحوریت دولت و مردم افغانستان در مذاکرات صلح توافق نظردارند و تلاش برای هماهنگ شدن فعالیت‌های مرتبط به صلح همچنان ادامه دارد.

در دیدار امروز آقایان یماماتو و دانش روی موضوعات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری نیز بحث و تبادل نظر کردند. آقای دانش تهیه پلان عمل کمیسیون برای انتخابات ریاست جمهوری، تدارک تکنالوژی بایومتریک، استخدام کارکنان و تأمین بودجه مورد نیاز را از اولویت‌های اساسی کمیسیون مستقل انتخابات دانست.

معاون رئیس‌جمهور حفظ تفاهم بین جوانب دخیل درانتخابات را نقطه کلیدی عنوان کرده افزود که هرگونه تصمیم‌گیری مرتبط به انتخابات باید در تفاهم با احزاب سیاسی، نهادهای مدنی، کمیسیون‌های انتخاباتی، همکاران بین‌المللی و حکومت افغانستان اتخاذ گردد.

وی اما در مورد استفاده از تکنالوژی در انتخابات ریاست جمهوری گفت که حکومت افغانستان و همه جوانب‌دخیل در انتخابات ملزم و مکلف به تطبیق قانون هستند و در قانون جدید انتخابات به استفاده از تکنالوژی در روند برگزاری انتخابات تصریح شده است.

آقای دانش گفت حکومت آماده است که در زمینه‌های تخنیکی، مالی و تأمین دیگر نیازمندی‌های کمیسیون‎‌های انتخاباتی وظایف قانونی خود را انجام دهد و کمیسیون نیز باید هر چه زودتر پلان عمل و برنامه‌های اجرایی خود را نهایی سازد تا تحت فشار محدودیت زمان و نقض قانون قرار نگیرد.

سرور دانش، صلح، نماینده سازمان ملل، طالبان