شنبه, ۸ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

118582348_3237947652948121_3357507851677360839_n

معاون ریاست‌جممهوری: مطابق تقسیم اوقات هیچ قدرتی به مذاکره تن نمی‌دهیم

07 September 2020

امرالله صالح معاون نخست ریاست‌جمهوری می‌گوید که در مذاکرات صلح مقید به زمان نیستند.

آقای صالح گفت که بربنیاد تقسیم اوقات و چارچوب زمانی هیچ قدرتی به مذاکره تن نخواهند داد. مذاکرات را مقید به هفته، ماه و روز نمی‌سازیم. بحث عزت ماست. تقسیم اوقات کسی را نمی‌پذیریم.

به گزارش خبرگزاری کشور، او یک‌شنبه شب در مصاحبه مصاحبۀ ویژه با طلوع دربارۀ خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت: «برای امریکا در خروج از افغانستان «راه سفید» می‌خواهیم. چهار هزار سرباز امریکایی «لشکر فرشته‌ها نیست که بروند، بلرزیم و بیفتیم. آنها از جلال‌آباد بیرون شدند، چه اتفاقی افتید؟ دوسال است که امریکایی‌ها در جلال‌آباد یک مرمی فیر نکرده‌اند. مردم از خاک‌شان دفاع می‌کنند.»

این مقام ارشد دولتی گفت: یک ملت را در تار این‌که امریکایی چه وقت می‌رود و چه وقت نمی‌رود، نگاه کردن کار درستی نیست. امریکا به خاطر اشک یتیم و سیرکردن غریب ما این‌جا نیامده است. منافع‌شان بود، آمدند و منافع‌شان نبود، می‌روند.

او در پاسخ به سؤالی دربارۀ امضای موافقت‌نامۀ سیاسی میان رییس‌جمهور غنی و عبدالله عبدالله رییس شورای مصالحه ملی گفت که این توافق‌نامۀ تقسیم قدرت نبوده است. او گفت که تمام کسانی‌که از هرآدرسی در کابینه معرفی می‌شوند، مأمور آن‌هاست. ما حکومت 1373 را نساخته‌ایم که هر وزارت به یک تنظیم تعلق گیرد و یخ‌زده شود! معاون ریاست جمهوری گفت که هروزیری را خواسته باشند، تغییر می‌دهند.

او گفت که با افکار 20 سال پیشش عمیقاً تغییر کرده است. امرالله صالح گفت که از سال 2005 بدین سو عضو جمعیت اسلامی نیست.

این مقام دولتی در پیوند به پروندۀ فساد کرام‌الدین کرام گفت که دوسیه وی بسیار «شنیع و شرم‌آور» است. او اطمینان داد که کرام‌الدین کرام حتماً بازداشت خواهد شد. وی بر اصلاحات در ادارۀ محلی پنجشیر تأکید کرد و گفت که عملیات بازداشت کرام را ادارۀ محلی افشا کرده بود.

امرالله صالح با بیان اینکه به کار استخباراتی افتکار می‌کند، افزود: کار اطلاعاتی جادۀ یک طرفه است. وقتی وارد استخبارات می‌شوید، یا صعود کنید و قدرت برسید و یا بمیرید.

 

امرالله صالح,روند سبز,معاون ریاست جمهوری