جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

thumbs_b_c_9742a9aff756789d7b98ab8e00c39de5

مقام پاکستانی: تحریک طالبان پاکستان در غرب افغانستان جابجا می‌شود

16 June 2023

یکی از مأموران ارشد پاکستانی گفته که براساس توافق با طالبان افغانستان، تحریک طالبان پاکستان در غرب افغانستان جابحا می‌شوند.

یکی از ماموران ارشد اطلاعات پاکستان به آناتولی ترکیه گفت: در مورد طرح اسکان طالبان پاکستان در غرب افغانستان در ازای پرداخت مخارج لازم توسط پاکستان بین دو کشور توافقی مشترک حاصل شده است.

وی گفت: هنوز در ای زمینه به طور میدانی گامی برداشته نشده است.

او همچنین افزود: دولت موقت طالبان در افغانستان به پاکستان اعلام کرد که برای اجرای این طرح از منبع مالی کافی برخوردار نیستند. پاکستان نیز در پاسخ ابراز داشت که می‌تواند این هزینه‌ها را تامین کند.

این مامور ارشد اطلاعات پاکستان با اشاره به حملات طالبان پاکستان از خارج از مرزهای این کشور اظهار داشت: به این دلیل بارها به افغانستان هشدار داده و در سال 2022 مواضع آن ها در این کشور را هدف قرار دادیم.

به گفته وی، اعضای گروه طالبان پاکستان در درگیری‌های طالبان افغانستان با آمریکا به آن‌ها «کمک» کرده و «همر‌زمان» آن‌ها هستند.

او همچنین ادامه داد: طالبان به این دلیل پس از برقراری کنترل کامل در افغانستان مداخله‌ای در این زمینه انجام نداده و ادای دین می‌کند. البته طالبان افغانستان همچنین حسی را نسبت به پاکستان نیز داشته و پیشنهاد جابجایی اعضای طالبان پاکستان در داخل افغانستان را ارایه کرد.

افغانستان و پاکستان دارای 2 هزار و 670 کیلومتر مرز مشترک و 18 گذرگاه مرزی هستند.

موارد حملات طالبان پاکستان به این کشور پس از به روی کار آمدن طالبان افغانستان افزایش پیدا کرده است.

این رقم در چهار ماه نخست سال جاری 436 مورد است که طی آن 137 مامور امنیتی و 293 غیرنظامی جان باخته است.