جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

62656744

نشست شانگهای: پاکستان خواهان تعامل فوری و معنادار با طالبان شد

04 July 2023

سران سازمان همکاری شانگهای سه‌شنبه در نشست مجازی از بحران افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواهان تشکیل دولت فراگیر ملی در افغانستان شدند.

به گزارش کشورنیوز، نرندرا مودی، صدر اعظم هند، در این نشست هشدار داد که افغانستان مبنای گسترش بی‌ثباتی است.

مودی گفت: “وضعیت افغانستان بر امنیت همه‌ٔ ما به گونهٔ مستقیم تاثیر گذاشته است. نگرانی و توقعات هند در مورد افغانستان، نگرانی مشترک کشورهای سازمان همکاری شانگهای است. برای رفاه مردم افغانستان ما باید به گونهٔ مشترک کار کنیم.”

صدر اعظم هند گفت که “فراهم آوری کمک‌های بشری به مردم افغانستان، ایجاد یک حکومت همه‌شمول، مبارزه با دهشت افگنی و مواد مخدر، حصول اطمینان از تامین حقوق زنان و کودکان و اقلیت‌ها از مسوولیت‌های مشترک ما است”.

مودی همچنین از رهبران گروه‌های سیاسی و امنیتی اوراسیا خواست تا برای رفاه افغانستان و ارائه کمک های بشردوستانه به کابل تلاش کنند. مودی در نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای گفت که نباید اجازه داد از خاک افغانستان برای بی ثبات کردن همسایگان استفاده شود.

نخست‌وزیر پاکستان خواهان «تعامل دار معنادار» جهان با گروه طالبان در افغانستان شد. شهباز شریف گفت که برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی، بحران بشری و مقابله با تروریزم نیاز به تعامل فوری و معنادار با طالبان است.

او گفت که طالبان هم باید تعهد بسپارند که خاک افغانستان علیه کشورهای جهان استفاده نشود. به گفتۀ او، یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات به توسعۀ اقتصادی و ترانزیتی در کشورهای عضو سازمان شانگهای کمک می کند.

شوکت میرضیایف رییس‌جمهور ازبکستان گفت که وضعیت افغانستان در اولویت سازمان شانگهای قرار ندارد. او گفت که وضعیت افغانستان باید در اولویت قرار گیرد. 

در این نشست، ایران رسماً عضو سازمان همکاری شانگهای شد. کشورهای روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قزاقستان، قرغزستان، هند و پاکستان اعضای اصلی سازمان همکاری شانگهای هستند.