جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

FYF9QXWXkAApBoq

گزارش یوناما از نقض گستردۀ حقوق بشر توسط طالبان: آزادی‌ها سلب و زنان از صحنه رانده شده‌اند

20 July 2022

خدایار نایب‌زاده

هیأت معاونیت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما می‌گوید که از زمان به قدرت رسیدن طالبان تاکنون وضعیت بشری مردم افغانستان به وخامت گراییده و نقض گسترده حقوق بشر صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری کشور، یوناما امروز چهارشنبه، 29 سرطان در گزارش نقض حقوق بشری طالبان از (15 اگست، 2021 الی 15جون 2022) را بررسی کرده است. بر بنیاد این گزارش، 59 درصد مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیازمندند و نیازمند توجه جدی جامعه بین‌المللی است.

طبق گزارش در این مدت 65 تن از فعالان حقوق بشر و 173 خبرنگار و کارمند رسانه‌های آزاد شکنجه و بازداشت شدند که از این میان شکنجۀ 163 خبرنگار و 64 فعال حقوق بشر به نیروهای طالبان ارتباط دارند. 

در ادامه به 77 مورد قتل فراقانونی، 135 مورد بازداشت خودسرانه و 61 مورد شکنجه از سوی طالبان پرداخته شده است. طالبان 23 تن دیگر را به ظن دست داشتن با جبهه مقاومت ملی نیز بازداشت کردند. این گروه از زمان به قدرت رسیدن 217 مورد مجازات ظالمانه، غیر انسانی و تحقیرآمیز و 118 مورد استفادۀ بیش از حد از زور را نیز مرتکب شدند.

یوناما، مسوولان استخبارات طالبان را به نقض گستردۀ حقوق بشرِ به‌ویژه قتل‌های فراقانونی، شکنجه و بدرفتاری و بازداشت خودسرانه متهم می‌کند و از سرکوب معترضان، نقض آزادی اجتماعات مسالمت‌آمیز، آزادی بیان و عقیده، بازداشت خبرنگاران و فعالان مدنی و محدودیت رسانه‌ها خبر می‌دهد.  

یوناما به نقض فرمان عفو عمومی طالبان اشاره می‌کند و می‌گوید که 160 مورد قتل فراقانونی مقام‌ها و نیروهای امنیتی حکومت پیشین را که از سوی نیروهای طالبان صورت گرفتند، ثبت کرده است.

بخشی از این گزارش به نقض حقوق زنان و محروم کردن دختران از آموزش به‌ویژه اینکه زنان و دختران به تدریج از حق آموزش، کار و سایر عرصه‌های عمومی محروم شدند، اختصاص یافته است.

 یوناما می‌گوید که محروم کردن دختران را از حق آموزش به معنی قربانی یک نسل است و از تصمیم طالبان مبنی بر بسته ماندن مکاتب دخترانه انتقاد می‌کند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان این گزارش را «پروپاگندا و بی‌اساس» خواند و گفت که به هیچ صورت به کسی اجازۀ بازداشت و شکنجۀ افراد داده نمی‌شود.

تخطی طالبان,خبرگزاری کشور,سازمان ملل,شکنجه,کابل,کشور نیوز,گرفتاری,گزارش یوناما,نقض حقوق بشر