جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

us

امریکا تمایلی به همکاری با طالبان ندارد

22 October 2022

علی اصغر معصومی

تامس وست نماینده ویژه ایالات متحده برای افغانستان از افزایش تهدیدها و حملات تحریک طالبان پاکستان ابراز نگرانی کرده است.

نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان به‌تازگی در مصاحبه‌ای گفت که ایالات متحده به همکاری خود با پاکستان در خصوص مبارزه تروریسم ادامه می‌دهد و این کشور یکی از شرکای استراتژیک ایالات متحده در امر مبارزه تروریسم است. اما در مورد طالبان وست خاطر نشان کرد ایالات متحده تمایلی به همکاری با طالبان ندارند.

وست از پاکستان برای میزبانی از میلیون‌ها پناهجوی افغان در 40 سال گذشته قدردانی کرد. وی همچنین از کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR)  برای همکاری با پناهجویان تشکر کرد.

وست گفت که دو هفته پیش دو روز و نیم در پاکستان اقامت داشته است و در این مدت با مقامات اسلام‌آباد در مورد منافع دوجانبه در افغانستان گفتگو کرده است. وی افزود: «گفتگو با مقامات امنیتی و غیرنظامی پاکستان امیدوار کننده بود. وی گفت که همین نگرانی‌ها در دیدار با حنا ربانی کهر قایم مقام وزیر امور خارجه نیز مطرح شده است. وست تهدید طالبان پاکستانی را یک تهدید جدی برای امنیت منطقه‌ و پاکستان دانست و بر مبارزه با آن تاکید کرد.

نماینده ویژه آمریکا ضمن صحبت درباره روابط آمریکا با طالبان گفت: من باور ندارم که هیچ مشارکت عملی بین آمریکا و طالبان وجود داشته باشد. وست خاطرنشان کرد که پناه دادن طالبان به ایمن الظواهری (رهبر سابق القاعده) نقض آشکار توافقنامه دوحه است. علاوه بر این، او گفت که کشورش به شخص ثالثی برای تسهیل روابط ایالات متحده و طالبان نیاز ندارد زیرا او و دیگر مقامات آمریکایی با این گروه در تماس مستقیم هستند.

وست گفت که مقامات آمریکایی و نمایندگان طالبان برای اولین‌بار به صورت شخصی در دوحه ملاقات کردند. وی گفت که موضوعات مربوط به تروریسم، تلاش‌های طالبان برای مبارزه با داعش و نگرانی‌های مربوط به القاعده به تفصیل با نمایندگان این گروه مطرح شد. وست گفت: «ایالات متحده در گفتگو با طالبان در مورد حقوق بشر در افغانستان ابراز نگرانی کرد».

در همین حال، نماینده ویژه امریکا افزود که بانک جهانی بستۀ مالی 1.5 بیلیون دالری را برای کمک به مردم افغانستان در نظر گرفته است.

پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، ناظران براین باور هستند که وضعیت امنیتی در منطقه دچار تحول شده است.

اخیراً انستیتویت مطالعات صلح پاکستان نیز در گزارشی به افزایش حملات تروریستی در پاکستان پرداخت و گفت که حملات تحریک طالبان پاکستان 50 درصد افزایش یافته است.

TTP,افغانستان,تام وست,تروریزم,خبرگزاری کشور,طالبان,کابل,کشور نیوز,نماینده ویژۀ امریکا برای افغانستان