جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

48962144_951924005013622_4948718600430026752_n

بازی حکومت با «مرد ساده‌دل‌» شمال

15 December 2019

نیروهای امنیتی افغانستان از نیمه‌های شنبه‌شب خانۀ نظام‌الدین قیصاری، فرمانده پیشین ولسوالی قیصار را در مزارشریف محاصره کرده و در پی بازداشت وی هستند.

به گزارش خبرگزاری کشور، پولیس بلخ می‌گوید که چندین واحد امنیتی به شمول نیروهای قطعۀ ۸۸۸ برای بازداشت قیصاری وارد اقدام شده بودند، اما این نیروها با مقاومت افراد قیصاری روبه‌رو شده و تا هنوز در نتیجۀ درگیری‌ها یک نیروی امنیتی زخم برداشته است.

منابع محلی گفته‌اندکه از نیمه‌های شب گذشته درگیری‌های وقفه‌یی میان دو طرف به وقوع پیوسته است.

پولیس بلخ می‌گوید که نظام الدین قیصاری را به اتهام «باج‌گیری» و «زورگویی» بازداشت می‌کنند.

با این حال، عنایت‌الله بابر فرهمند معاون ستاد انتخاباتی ثبات و همگرایی و از افراد نزدیک به جنرال دوستم می‌گوید که سیاست حذف همراه با ایجاد رعب و وحشت در عمق یک محل رهایشی یک شهر بزرگ پذیرفتنی نیست.

آقای فرهمند می‌افزاید که جرایم انجام یافته در بلخ اصلاً قابل مقایسه با اعمال «این مرد ساده و فریب‌خورده» نیست. اما چرا یک شب و روز است که حکومت بجای هدف قرار دادن دشمنان نظام تمام تانک، توپ، راکت و حتی هلیکوپترهارا در قلب یک محل رهایشی برعلیه یک فردی‌که زمانی برعلیه دشمنان این نظام میرزمید استفاده می‌کند.

او گفته است که این تطبیق قانون نیست، بلکه تحریق قانون است. در هیچ کشور دنیا که دارای یک نظام نسبی حکومتداری باشد با یک غاصب زمین اینچنین برخورد نامتوازن و غیر انسانی صورت نمی‌گیرد. واضح است که جرم این شخص فراتر از غصب زمین است و ریشه به عقده‌های مرتبط به تبارش دارد.

نظام‌الدین قیصاری، سال گذشته از سوی نیروهای امنیتی در فاریاب بازداشت شد و پس از چندماه حبس دوباره از زندان آزاد گردید.

نظام‌الدین قیصاری پس از روزها تظاهرات ازبیک‌ها در شمال از بند آزاد شد. او پس از آزادی از زندان، در برابر جنرال دوستم قرار گرفت.

 

اشرف غنی,جنرال دوستم,نظام الدین قیصاری,نیروهای امنیتی