پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

21

دبیرکل ناتو: اوضاع سختی در افغانستان حاکم است

28 January 2019

دبیرکل ناتو بار دیگر تاکید کرد که حضور این ائتلاف در افغانستان برای جلوگیری از ظهور امن مجدد شبکه‌های بین المللی تروریستی است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان یک نشست خبری با جاسیندا آدرن، نخست وزیر نیوزیلند گفت: ما از این همکاری نزدیک استقبال می‌کنیم و شاهد آن در جهات مختلف بوده‌ایم. در افغانستان شاهد همکاری چندین ساله با نیوزیلند بوده‌ایم و این کشور به آموزش و تعلیم نیروهای امنیتی افغانستان کمک کرده است. هدف اصلی حضور ما در افغانستان جلوگیری از تبدیل شدن مجدد این کشور به یک پایگاه امن برای تروریستم بین المللی است.

استولتنبرگ با اشاره به این مساله که اوضاع در افغانستان هنوز هم پیچیده است، گفت: به شدت بر این باوریم که بهترین راه برای کمک به برقراری ثبات در افغانستان آموزش نیروهای این کشور و ایجاد ظرفیت محلی است تا آنها بتوانند کشور خود را به ثبات برسانند.

دبیرکل ناتو ادامه داد، اوضاع در افغانستان هنوز پیچیده و سخت است اما بهترین راه حل برای این اوضاع یافتن یک راه حل سیاسی است. ناتو گفتگوی اخیر میان امریکا و طالبان را مورد استقبال قرار می‌دهد و امیدوار است که این روند به گفتگوهای مستقیم بین کابل و طالبان بینجامد.

استولتنبرگ ادامه داد، هدف اصلی ائتلاف نظامی ناتو در افغانستان جلوگیری از تبدیل شدن مجدد این کشور به یک پایگاه امن برای تروریست‌های بین المللی است. امیدواریم که نیوزیلند نقشی ارزشمند در ائتلاف جهانی مقابله با داعش ایفا کند.

استولتبنرگ همچنین گفت: ما می دانیم که وضعیت کنونی در افغانستان، پیامدهای ناشی از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در امریکاست که از داخل افغانستان سازماندهی و برنامه ریزی شد. به همین دلیل ما به افغانستان رفتیم.

وی به این مساله نیز پرداخت که مردم می پرسند چرا ناتو باید تا این مدت طولانی در افغانستان بماند و ادامه داد: باید به یاد بیاوریم که چند سال قبل ما بخشی از یک عملیات ضربتی بزرگ با بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در افغانستان بودیم. و حالا، هیات ناتو که از عملیات حمایت قاطع پشتیبانی می‌کند، با کمک نیوزیلند مشغول آموزش، کمک رسانی و مشاوره به نیروهای امنیتی افغانستان و سربازان این کشور برای مقابله با نیروهای شبه نظامی و برقراری ثبات و امنیت در این کشور است.

وی ادامه داد: ما به مشارکت نیوزیلند در این عملیات ارج می‌نهیم چون این کشور از تمام ظرفیت خود استفاده می کند و پرسنل این کشور در هیات ناتو در افغانستان بسیار متعهد هستند و آنها نقش بسیار کلیدی در کمک به آموزش و ایجاد یک آکادمی دفاع ملی در این کشور دارند. این بهترین راه برای کمک به افغانستان است و به آنها در بهبود وضعیت و عملکرد نیروهای دفاعی‌اشان کمک می کند تا آنها بتوانند امنیت کشورشان را خودشان تامین کنند.

استولتنبرگ درباره مذاکره صلح و اینکه آیا تغییراتی احتمالی درباره توافقی در این زمینه باید صورت گیرد، یا خیر گفت:‌ ناتو به شدت حامی اقدامات صلح است و از ابتکار عمل اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در خاتمه دادن به این جنگ طولانی مدت استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: روشی که ناتو از چنین اقداماتی در جهت صلح در افغانستان حمایت می‌کند، پشتیبانی از دولت کابل است که شامل پشتیبانی سیاسی، عملی و از طریق حضور نظامی است که این حضور نظامی پیامی برای طالبان است مبنی بر اینکه آنها نمی‌توانند در صحنه نبرد پیروز شوند. بنابراین، آنها باید مذاکره کنند و یک راه حل سیاسی بیابند. ما آماده تداوم همکاری و شراکت با افغانستان هستیم و حضورمان در این کشور مبتنی بر شروطی است و البته یک توافق جدید صلح یک پیامد مثبت برای حضور ناتو در این کشور است.

اوضاع,دبیر کل,صلح,ناتو