جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

55929306_2174358142659042_5067500525205848064_o

در کنفرانس ملی آب مطرح شد: با منابع آبی برخورد بی‌رحمانه شد

02 April 2019

مقامات می‌گویند که در سال‌های پسین با منابع آبی برخورد بی‌رحمانه صورت گرفته است.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی امروز (سه‌شنبه، 13 حمل) در کنفرانس ملی آب گفت: آب مهم‌ترین منبع حیات است و مسؤولیت حکومت، سکتور خصوصی، جامعۀ مدنی و همۀ شهروندان کشور است تا از این منبع مهم زنده‌گی استفادۀ سالم و با رویه کنند.

رییس اجرایی بیان داشت: در سال‌های پسین خطر کاهش منابع آبی به یک نگرانی جدی برای همه تبدیل شده‌است. برای همین حکومت به ویژه وزارت انرژی و آب روی استراتیژی جامع آب کار کرد و امید است که نتیجۀ این کنفرانس منجر به تطبیق همه‌جانبه این استراتیژی شود.

وی گفت که در سال‌های گذشته برخورد بی‌رحمانه نسبت به منابع آبی کشور به ویژه کابل صورت گرفت که سبب شد در یک پلان شهری آب‌های ایستاده در اطراف کابل خشکانده شود. این کار سبب پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی گردید.

او اظهار داشت که در سال‌های پسین گام‌های مهمی برای مدیریت منابع آبی برداشته شده است و در کنار حکومت، نهادهای حکومتی و همۀ شهروندان به ویژه علمای کرام نقش برجسته دارند تا در راستای جلوگیری از استفادۀ بی‌رویه آب گام‌های عملی بردارند و این موضوع را تلبیغ کنند.

رییس اجرایی همچنان به مسؤولان وزارت‌های انرژی و آب، انکشاف دهات، مبارزه با حوادث و اداره ملی حفاظت از محیط زیست هدایت داد که در هم‌آهنگی لازم عمل کنند و نباید دیگر بهانه‌یی باقی بماند که چه کاری را چه کسی در کجا انجام دهد. راه حل‌های بنیادی با مشکل آب ضرورت است و نباید با اقدامات امروزی یک مشکل را حل کنیم و ده‌ها مشکلی دیگر به آینده بجا بگذاریم.

در این کنفرانس وزیر انرژی و آب ضمن تأکید بر مهم خواندن استفادۀ سالم از منابع آبی، گفت که این وزارت برنامه‌های جامع و همه‌شمولی را روی دست دارد تا برای حفاظت از منابع آبی، استفادۀ درست از منابع آبی و جلوگیری از ضایع شدن و آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمنی انجام دهد.

وزیر دولت در امور مبارزه با حوادث طبیعی نیز توسعۀ منابع آبی را از اهداف مهم حکومت تلقی کرد که با برنامه‌های اهداف انکشاف پایدار همسویی نزدیک دارد. وی اضافه کرد که توهم غنای آبی نباید سبب شود تا ما از مدیریت منابع آبی غافل گردیم. زیرا افغانستان تنها کشوری است که در سطح جهان 95 درصد منابع آبی‌اش در سکتور زراعت به مصرف می‌رسد.

این پنجمین کنفرانس ملی آب است که در کابل برگزار می شود. ارایه فهم دقیق از اهمیت آب و مدیریت منابع آبی از اهداف اصلی این کنفرانس گفته می‌شود.

آب، انرژی، منابع آبی، تجلیل، زمین، کابل