چهارشنبه, ۱۲ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

1

سفیر سابق امریکا در کابل: امریکا از حکومت افغانستان مشروعیت‌زدایی کرد

30 January 2019

سفیر سابق واشنگتن در کابل در یک یادداشت شدیدا انتقادی درباره مذاکرات کنونی واشنگتن با طالبان، به دولت امریکا درباره تسلط طالبان بر افغانستان به محض خروج نظامیان امریکایی از این کشور هشدار داده است.

رایان کروکر سفیر پیشین امریکا در افغانستان، با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره توافق مورد مذاکره دولت دونالد ترامپ با طالبان، این توافق را «توافقی برای تسلیم شدن» خوانده و درباره تبعات آن هشدار داده است.

کروکر که در سال ۲۰۰۲ به مدت حدود یک سال و سپس در سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۲ سفیر امریکا در افغانستان بوده، در این یادداشت نوشت: «بعد از تهاجم امریکا در اکتبر ۲۰۰۱، طالبان به خاطر پناه دادن به طراحان حمله تروریستی ۱۱ سپتمبر (۲۰۰۱) ساقط شد. حالا امریکا در حال مذاکره مستقیم با طالبان است. روز دوشنبه یک چارچوب توافقنامه اعلام شد که خواستار آتش‌بسی می‌شود که می‌تواند به خروج کامل نظامیان امریکایی منتهی شود». 

سفیر پیشین امریکا معتقد است: «طالبان (در مذاکرات با امریکا) متعهد خواهد شد که به سازمان‌های تروریستی تهدیدکننده امنیت امریکا پناه ندهد، به عبارت دیگر، طالبان قول می‌دهد که ۱۱ سپتمبر تکرار نشود».

وی در ادامه تصریح کرد: «این چارچوب توافقنامه بدون حضور و مداخله حکومت افغانستان حاصل شد. طالبان همیشه گفته است که با حکومت مذاکره نمی‌کند و این حکومت را عروسک خیمه شب بازیِ اشغالگران امریکایی و نامشروع دانسته است. با پذیرفتن این خواسته طالبان، ما خودمان از حکومت افغانستان که ادعای حمایت از آن را داریم، مشروعیت‌زدایی کردیم».

از نظر کروکر ۶۹ ساله که سابقه سفارت امریکا در لبنان، کویت، سوریه، پاکستان و عراق را دارد، وضعیت کنونی واشنگتن در قبال طالبان، «شباهتی تأسف‌برانگیز به مذاکرات صلح پاریس در جریان جنگ ویتنام دارد. آن موقع هم مانند همین حالا، مشخص بود که با رفتن سر میز مذاکره (با ویتنامی‌ها) ما در حال صحبت درباره تسلیم شدنمان بودیم و در واقع داشتیم در خصوص مفاد تسلیم‌مان مذاکره می‌کردیم».

وی افزود: «طالبان با علم به اینکه وقتی که ما خارج شدیم و طالبان برگشت، ما هیچ ابزاری برای اجرای تعهداتی که این گروه داده نخواهیم داشت، هر تعداد تعهداتی که مدنظر (واشنگتن) باشد را پیشنهاد خواهد داد».

وی تصریح کرد: «شرایط نباید اینطور باشد. امریکا می‌توانست از قبل اعلام کند که بدون حضور حکومت افغانستان، امکان پیش بردن چارچوب توافقنامه وجود نخواهد داشت. در حال حاضر، حضور (حکومت) افغانستان تنها موضوعی نظری و تئوریک است. ما همچنین می‌توانستیم تاکید کنیم که تا زمانی که راه‌حل‌هایی حاصل نشده، نظامیان امریکایی مادامی که حکومت افغانستان خواهان حضور نظامیان امریکایی است، در این کشور باقی خواهند ماند».

سفیر اسبق امریکا در افغانستان یادداشت خود را با این ادعا پایان می‌دهد: «رئیس‌جمهور باراک اوباما در عراق ثابت کرد که امریکا نمی‌تواند یک جنگ را با خارج کردن نیروهایش پایان دهد و (با خروج امریکا) این صحنه پیکار تنها به دشمنان ما واگذار شد. رئیس‌جمهور (دونالد) ترامپ در افغانستان با یک انتخاب روبرو است. او می‌تواند مثال اوباما را دنبال کند و کشور را به طالبان واگذارد یا روشن کند که امریکا منافع، ارزش‌ها و متحدانی دارد و در کنار آنها خواهد ماند».

انتقاد,حکومت,سفیر