جمعه, ۱۴ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

80358459_2654318231329695_8931990211269754880_o

سناتور ارشد امریکایی در کابل: دوران سیاه طالبان تکرار نمی‌شود

17 December 2019

لیدنسی گراهام، رییس کمیتۀ قضایی مجلس نمایندگان امریکا در سفرش به کابل هشدار می‌دهد که خروج شتاب‌زدۀ  نیروهای امریکایی از افغانستان، اشتباه راهبردی است.

او به این باور است که بر طالبان به عنوان یک نیروی وفادار ضد هراس‌افگنی اعتماد شده نمی‌تواند و از همین رو امریکا باید هزاران سربازاش را درافغانستان نگه خواهد داشت.

او هرچند ازکاهش شمار نیروهای امریکایی ازمرز سیزده هزار به هشت هزار وشش صد تن درآینده نزدیک خبرمی دهد اما می گوید که این کار نتیجه بلند رفتن ظرفیت های نیروهای امنیتی افغان است.

او گفت: «ما به شیوه یی بیرون نخواهیم شد که هراس افگنی بار دیگر در این جا جای بگیرد. نمی توان به طالبان همچون یک نیروهای وفادار در برابر هراس افگنی اعتماد کرد. این برای امریکا مهم است القاعده وداعش هم پیمانان ما وامنیت امریکا را تهدید نکند. پس هرگونه توافقی که با طالبان امضا داشته می‌توانیم، دربرگیرنده نیروهای ضد هراس افگنی خواهد بود.»

سناتور گراهام ، افغانستان کنونی را غیرقابل مقایسه با افغانستان دوهزار و یک میلادی می‌داند و می افزاید که هیچ کسی نمی‌خواهد که روزهای تاریک طالبان برگردد و زنان افغانستان به عقب برگردانیده شوند.

آقای گراهام گفت: «بسیاری از جوانانی‌که در حضور ما در افغانستان بزرگ شده اند نمی‌خواهند  تنها گذاشته شوند و اگر چنین شود یک اشتباه راهبردی خواهد بود.»

آقای گراهام امیدوار است در روزهای آینده یک حکومت تازه درافغانستان شکل گیرد وزمینه برای گفت وگوهای افغانان بااین گروه فراهم گردد.

او گفت: «امید است درهفته‌های آینده ، یک حکومت تازه داشته باشیم و آرا به شیوه مناسب و مشروع شمارش شوند. تا حکومت تازه بتواند یک تیم گفت و گو کننده یی ایجاد کند که از مردم افغانستان نماینده گی کند و ممکن است در آن صورت ما وارد بحث های جدی با طالبان برای پایان دادن به جنگ شویم.»

در این حال، رییس جمهور غنی در دیدار با سناتور امریکایی گفت که تروریزم هنوزهم به عنوان تهدید مشترک در برابر امنیت ملی دوکشور قرار دارد، و نیاز است تا به گونه‌ی مشترک در برابر آن مبارزه صورت گیرد.

او هم‌چنین بیان داشت که اجماع عمومی در مورد صلح وجود دارد، اما؛ آتش بس و پرداختن به پناه گاه‌های امن طالبان درخارج ازافغانستان، پرسش‌های مردم ما است که به آن‌ها پاسخ داده شود.

آقای غنی ضمن قدردانی از همکاری‌های هجده سالۀ دولت و مردم امریکا، آقای گراهام را دوست و پشتیبان دولت و ملت افغانستان خواند.

او با اشاره به عملیات‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفت که ۹۰ درصد عملیات‌های نظامی از سوی نیروهای امنیتی افغانستان به پیش برده می‌شود.

رییس جمهور تاکید کرد که بر بنیاد برنامۀ حکومت افغانستان تا پنج سال آینده سهم حکومت در تمویل بودجه‌ی نیروهای امنیتی افغان، بیشتر خواهد شد.

لیندسی گراهام، با ستایش از نیروهای امنیتی افغانستان که بیشترین مسوولیت تامین امنیت و مبارزه با تروریزم را به عهده گرفته اند، گفت که امیدوار است تا پروسه‌ی صلح بدون قربانی دستاوردهای هجده ساله‌ی مردم افغانستان به ویژه حقوق زنان، نتیجه بدهد.

گراهام تاکید کرد، چگونگی پایان جنگ در افغانستان، برای دولت امریکا مهم است و هدف اصلی سفر وی به کابل، ارزیابی وضعیت افغانستان بوده تا روی چگونگی کاهش مسوولانۀ نیروهای امریکایی درافغانستان بحث کنند.

آقای گراهام با رییس اجرایی حکومت نیز دیدار کرد. آقای عبدالله با قدردانی از قهرمانی‌های قوای مسلح کشور و بالارفتن تواناهایی رزمی آنان در مبارزه با دهشت‌افگنی از کمک‌های ایالات متحده و متحدان افغانستان برای تقویت نیروهای مسلح کشور امتنان کرد. رییس اجرایی همچنان بر اصل بی‌طرفی قوای مسلح تأکید نمود و هرنوع استفاده سیاسی-شخصی از این نیروها را خلاف منافع ملی دانست. رییس اجراییه با اشاره به حادثه‌ی دیروز مزار گفت: نباید از نیروهای مسلح و قوای هوایی در داخل شهر برای حمله بالای کسی استفاده شود. قضایایی از این دست را می‌توان با استفاده از راه‌های مسالمت‌آمیز حل کرد.

سناتور گراهام گفت که نتایج شفاف و قابل اعتبار انتخابات اعلان گردد. سناتور گراهام علاوه کرد که ایالات متحدۀ امریکا به استقرار صلح و ثبات و دفع تهدید دهشت‌افگنی در افغانستان متعهد است و به همکاری‌های خود برای این کشور همچنان ادامه می‌دهد.

سناتور گراهام افزود که صلح مورد قبول افغان‌ها از اولویت‌های حکومت امریکا است و در این مسیر آقای زلمی خلیل‌زاد به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

سناتور گراهام ابراز امیدواری کرد که مذاکرات بین‌الافغانی با کاهش خشونت و امضای توافق میان امریکا و طالبان آغاز گردد و یک هیئت همه شمول و فراگیر به نمایندگی از افغانستان در این مذاکرات اشتراک نماید.

خروج امریکا,دوران طالبان,سفر به کابل,سناتور امریکایی,لیندسی گراهام