پنج شنبه, ۱۳ ثور ۱۴۰۳

در راستای همگرایی منطقه‌ای

299619646_153584633933842_3762675592881467478_n

مولوی مهدی مجاهد کی بود و چرا کشته شد؟

17 August 2022

وزارت دفاع طالبان از کشتن مولوی مهدی مجاهد فرمانده ناراضی هزاره‌تبار این گروه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری کشور، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد، مولوی مجاهد هنگامی‌ که می‌خواست از کشور خارج شود، توسط نیروهای مرزی طالبان دستگیر و کشته شده است.

این وزارت از مولوی مهدی مجاهد “سرکرده بغاوت‌گران” نام برده است.

مولوی مهدی مجاهد فرمانده هزاره‌تبار طالبان که در پیروزی این گروه در ولایت‌های شمالی به‌ویژه ولایت سرپل نقش داشت، چندی پیش به دلیل آنچه که تبعیض و قوم‌گرایی و در رهبری طالبان عنوان می‌کرد، در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل دست به اعتراض زده و از صف طالبان خارج شد.

او می‌گفت که در رهبری طالبان هزاره‌ها امنیت ندارند و مذهب اهل تشیع نادیده گرفته شده است.
طالبان برای حل اختلاف‌ها با وی، خواستار گفت‌وگو با شدند، اما مولوی مهدی به درخواست گفت‌وگوی طالبان جواب رد داد.
در سوم ماه جوزا سال جاری، وزارت دفاع طالبان به ولسوالی بلخاب ولایت سرپل لشکرکشی کرد و پس از سه روز درگیری خونین، موفق به تصرف این ولسوالی شد. بربنیاد گزارش‌ها، دها غیر نظامی در این درگیری‌ها شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند. نهادهای بین‌المللی اعلام کردند که 27 هزار خانواده پس از لشکرکشی طالبان به بلخاب آواره شده‌اند. 

پس از تصرف ولسوالی بلخاب از سوی طالبان، مولوی مهدی به مناطق کوهستانی ولایت سرپل پناه برد و مدتی را ناپدید بود. تا اینکه، طالبان امروز از قتل وی توسط نیروهای مرزی این گروه خبر دادند.

برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که مولوی مهدی از سوی نیروهای مرزی ایران به طالبان تسلیم داده شده است. 

تاکنون مقامات ایران و طالبان دربارۀ این اتهام چیزی نگفته‌اند. تسلیم‌کردن مهدی به طالبان، سوال‌های زیادی را به وجود آورده است. به ویژه اینکه اخیراً نماینده ویژۀ ایران برای افغانستان، از حمایت امریکا از گروه مقاومت سخن گفت. البته بعدتر حسن قمی اظهاراتش را تصحیح کرد و گفت که طالبان بخشی از واقعیت جامعۀ افغانستان هستند، نه همۀ آن. 

جمهوری اسلامی ایران از جان‌گرفتن جبهۀ مقاومت و تشدید جنگ‌های داخلی در افغانستان نگران است. مقامات ایرانی بدین باور هستند که تقویت جبهۀ مقاومت موجب سراسری شدن جنگ می‌گردد. در نتیجۀ جنگ سراسری داعش بیشترین استفاده را خواهد برد. ایران از گروه حاکم در افغانستان به خاطر ستیز و آشتی‌ناپذیری با داعش راضی است. جمهوری اسلامی نگران است که فشارها بر طالبان کنترلو تمرکز این گروه بر گروه داعش را تضعیف خواهد کرد و داعش فرصت مانور بیشتر داخلی و منطقه‌ای خواهد یافت. 

از سوی دیگر، مقامات ایرانی همواره گفته‌اند که امریکا و غرب به دنبال جنگ داخلی و تشدید ناآرامی‌ها در افغانستان هستند.  

بلخاب,طالبان,فرمانده هزاره تبار,مرز ایران,مولوی مهدی